Innehåll


RSS 2.0

Urtikaria med Angioödem

Definition av Angioödem:  Urtikaria är ett dermalt ödem orsakat av frisättning av framför allt histamin från hudens mastceller. Angioödem (Quinckeödem) är samma sjukdom, men ödemet sitter i subkutis. Faktorer som aktiverar mastcellen är immunologiska (t ex allergen via IgE, komplement, autoantikroppar) eller icke-immunologiska. Utlösande faktorer kan vara föda, läkemedel, infektion, insektssting och fysikaliska faktorer

Drabbades återigen i natt av Angioödem i samband med min Urtikaria. Tog en bild med mobilen av hur det ser ut:



Försökte le lite i missären. Ögon, näsa, läppar svullna - inte direkt någon bild man skulle lägga med i en kontaktannons precis! Varför lägger jag upp en sån här bild när jag villigt kan erkänna att det inte känns något vidare - vill verkligen inte visa upp mig så här, jag vill vara den vanliga, pigga och fräscha Anneli.  Men tyvärr det är så här det ser ut när jag inte kan springa runt på ICA och leka låtsasleken,  jag vill visa och få mer förståelse för vad denna förhållandevis ovanliga sjukdom innebär.

Jag har tre olika typer av Urtikaria, Autoimmun Kronisk Urtikaria, Dermografism och Angioödem. Dermografism (tryckurtikaria) innebär att jag får urtikaria av tryck mot huden, kan vara åtsittande kläder, ligga på knä, sitta i samma ställning en längre stund osv. Rispar jag med en nagel försiktigt mot huden uppstår streck eller revor i huden. Det här innebär att ju mer jag kliar när min "vanliga" urtikaria uppstår desto mer urtikaria uppstår i huden.

Förutom att Angioödemet gör att man ser ut som man genomfört en misslyckad botoxbehandling så blir hela kroppen trött. Den redan trötta kroppen av Urtikarian tappar kraft, huvudet blir tungt och minsta ansträngning känns för mycket.

Kronisk Urtikaria ger som många andra kroniska sjukdomar "Fatigue" (trötthet)

  • Kan uppkomma redan vid liten eller utan ansträngning.
  • Tröttheten är mer frekvent och mer intensiv än vanlig trötthet.
  • Tröttheten har större påverkan på aktiviteter i vardagen.
  • Återhämtning tar längre tid än vid vanlig trötthet.

Den här tröttheten är svår att sätta ord på men det är stor skillnad på denna och den trötthet jag upplevde när jag som frisk blev trött efter att ha ansträngt mig på ett eller annat sätt. Denna trötthet sitter "djupare" och påverkar huvudet på ett helt annat sätt, man känner sig i perioder helt utmattad.

Jag kämpar varje dag för att inte ge efter för tröttheten, kämpar för att göra saker som ger tillfredställelse och glädje i vardagen. Jag tycker om att göra saker, tillåter mig att göra saker samtidigt som jag tillåter mig att inte göra saker. Sätter mig i massagefåtöljen och lyssnar på skön avslappnande musik och försöker se bortom alla måsten. Börjar ett nytt handarbete eller annat litet projekt som ger stimulans trots att det finns massor av praktiska, vardagliga saker som städning och underhåll av hus och trädgård som kanske borde gjorts. Har lovat mig själv och min kropp att jag ska göra det som för tillfället känns bra och det jag för tillfället orkar och som ger tillfredställelse i stället för att ta energi och ge stress.

I ett sjukdomstillstånd som suger ur kraften från ens kropp gäller det att hitta balans. Jag säger inte att jag har hittat balans, jag säger inte att jag klarar av det här men jag tror mig veta vad som krävs för att orka leva med en kronisk sjukdom som man egentligen inte orkar med.

Men sjukdomen och Urtikariahäxan som jag kallar "henne" kan aldrig påverka mig, min känsla, mitt jag. Jag finns, jag är och kärleken finns i mitt hjärta det kan ingen ta ifrån mig!



 


Kommentarer
Postat av: Chip

Blöööööö, vicken skitsjukdom!!! Är glad att jag blev av med just angioödemen i och med att jag låtit bli alla antiinflammatoriska preparat (peppar, peppar), men är så trött på detta eviga, ständiga kliande. Så fort man tror att det börjar rätta till sig, så drar man i sig något som triggar igång det igen. Jädrans, pepparkakor... Kram på dig - tack vare dig fick jag i alla fall lite vettig info om den här festliga sjukdomen. Mer än jag kan säga om vårdapparaten...

2011-12-15 @ 14:48:38
Postat av: Anna

Du har verkligen fått en rejäl klikombo av den där sabla urtikarian. Halkade in på din blogg då jag sökte på nätet om urtikaria. Själv har jag fördröjd tryckurtikaria sen 6 år tillbaka, den gör att jag får bulor och svullnader överallt på kroppen där jag haft tryck.

Styrka o God Jul till dig!! //ANNA

2011-12-18 @ 22:51:33
Postat av: Anneli

Tack för ert stöd och kramar också till er, det är bara att kämpa på!

2011-12-19 @ 17:06:18
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback