Innehåll


RSS 2.0

Hon är inte jag - Golnaz Hashemzadeh

Rekommenderar varmt boken "Hon är inte jag" skriven av Golnaz Hashemzadeh där författarinnan beskriver sin egen upplevelse av att som barn tillsammans med sin mamma och pappa komma till Sverige som flykting från Iran. Hon beskriver hur hennes familj förändras, hur hon som duktigast i klassen ändå inte kan mäta sig med de infödda svenska barnen.
 
Vi får följa den lilla iranska flickan som blir svensk medborgare, känner sig som svensk och så småningom blir kårordförande i en av Sveriges mest konkurrenskraftiga skolor när det gäller chefsrekrytering till företagsmarknaden. När hon är bäst och det bästa inte är gott nog så kliver hon upp ytterligare ett steg och hon får betala ett dyrt pris för att klara av det som förväntas av henne.
 
Hon pratar flytande svenska utan brytning, hon är bäst, bättre än alla andra, hon känner sig som svensk, men det är inte vad andra ser.
 
"Hon är inte jag" är i mina ögon en lysande debut och en lysande skildring av en ung tjej som med stort mod och självdistans beskrivit en barndom, skolgång och uppväxt som inte många skulle klara sig igenom.
 
Läs den och fundera över på vilket sätt vi bemöter och behandlar människor utifrån deras utseende.
 

Kommentarer
Postat av: Mayvor Tjärnberg

Tack för tipset! Den ska jag låna.

2013-12-23 @ 00:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback