Innehåll


RSS 2.0

Trångsynthet

Brukar väl inte så ofta bli direkt upprörd över saker men gick igår kväll igång rejält när Kvällsöppet på kanal 4 hade uppe diskussionen huruvida Rolf-Göran Bengtsson, hästhoppning, gjort sig förtjänt av Jerringpriset eller ej.

En överspänd hockeyspelare står i studion och hävdar helt seriöst att det inte är någon bedrift att bli på toppnivå i hästhoppning eftersom det är hästen som gör jobbet, så det är bara att skaffa en bra häst.

Klipper in mitt inlägg jag gjorde på Facebook:

"Att hästen gjorde jobbet var det dummaste jag hört, ingen häst kan hoppa utan en ryttare - en ryttare som lagt ner otroligt mycket på att träna sin häst en ryttare som måste vara topptränad för att överhuvudtaget kunna sitta på en häst och hoppa de höjderna i det tempot och att få hästen att utföra det. Kommentarer som "man kan köpa en bra häst" - skitsnack, en dålig ryttare kan inte vinna oavsett vilken häst den sitter på. Jämför med motorsport - den som kan köpa den bästa bilen med supermotor, växellåda, drivning m.m är du ingen bra förare vinner du inte iaf. Vi har en idrottsman som lyc kats med det ingen annan svensk tidigare klarat han är på elitnivå, i världsklass och ska behöva höra att han inte är värd det och det till på köpet när det gäller ett pris där svenska folket röstat fram honom. Det här är bara ett bevis på hur inskränkta många är och har svårt ta till sig andra idrottsprestationer än det som är i sitt eget intresse och utgår från att det skulle krävas mindre prestation att vara i yttersta världsklass i andra sporter.

Ska resonemanget hålla att man inte är värd priset för att man tävlar med en häst som man tränat tillsammans med till elitnivå hur ska man då kunna ge en lagidrottare ett enskilt pris som omöjligtvis kan utföra sin prestation utan sina lagkamrater.

Om det är så lätt att "bara" skaffa en bra häst så det ju konstigt att det inte är fler som är i världstoppen.
Jag blir bara så förvånad över hur man kan nedvärdera en idrottsinsats på det här sättet, Rolf-Göran Bengtsson är i världsklass inom sin idrott, vi borde vara stolta över att ha en svensk på den nivån! Huu, jag skäms över den svenska missunsamheten. Punkt slut!"


Tilläggas bör också att hästhoppning, eller banhoppning som det heter har varit en OS gren sedan år 1900, vilket jag påpekade efter att jag från en av, som jag kaller dem, de trångsynta fått kommentaren att hästhoppning inte är någon sport och att hästar passar bäst på smörgåsen.

Vuxna människor år 2012 fäller sådana här kommentarer i stället för att bli nyfikna och kolla upp vad som egentligen krävs för att slå sig in i den yttersta eliten inom ridsporten, istället för att glädjas över någons framgång. Stackars människor, undrar hur man mår när man går omkring och tror att det enda som är något värt är det som finns i min lilla låda av kunskap och intresse.

Men som vanligt så är all uppmärksamhet bra så denna debatt kommer trots allt vara positiv för hästsporten som får stå i rampljuset och i mina ögon gjorde nämnda hockeyspelare sig till åtlöje i televisionen med ett sandlåderesonemang på riktig låg nivå. Ridsport - Hockey, 1-0.

Nej, nu ska jag inte ödsla mer energi på detta utan lyckönska hela hopplandslaget inför OS i sommar och skicka mina allra hjärtligaste gratulationer till Rolf-Göran Bengtsson!




Ser väl jättelätt ut - eller hur? (not)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback