Innehåll


RSS 2.0

En dag hos mormor

Lilla Lovis är hos mig och jag kan lova att det är full fart hela tiden, hon styr och ställer med både mig, hunden och katten med inte alltid delad förtjusning. Vid ett tillfälle idag satt Lovis i fåtöljen och katten låg på ryggstödet, hon vänder sig mot katten och säger med stort medlidande "Är du lessen?" och sen suckade hon lite. Jag skrattade åt henne och sa "Ja, Mio är nog ledsen för du springer efter honom hela tiden", "Nähä", svarade hon snabbt och satte upp en bestämd min.

Här kommer lite bilder från en del av vår dag.

     

Vi gick ut en sväng och Lovis rusade som vanligt fram till gungan. Efter en stund började vi bära in ved och jag fick god hjälp av både Lovis och Kelly.. eller nja.. Kelly gav sig ganska fort men Lovis är en riktig liten krigare hon kämpade på och staplade vedträn i vedkorgen - hela fem korgar bar vi in.

 

När vi kom in var det en rödrosig Lovis som fastnade i gungstolen med en morot och en mugg gröna ärtor och tittade på smurfarna på TV,  samtidigt som jag började med maten. Så småningom fick jag hjälp även i köket, Lovis öppnade låda för låda och plockade ut sak efter sak som hon höll fram och frågade "Är det?" och så fick jag svara på vad det var, en visp, en slev o s v vid varje svar jag gav tittade Lovis på mig nickar och säger "Mmm, ja" med stor inlevelse och så fortsatte hon plocka. Ingenting ligger där det ska i lådorna nu :)


    

Efter maten var det dags att roa sig med katten - Kung Mio igen, han låg och sov såå skönt på mattan. Lovis lägger sig tätt intil och ger honom en puss på nosen, tyvärr hann jag inte med att få bild på det. Strax får hon syn på måttbandet på bordet och säger lite snusförnuftigt "Ska mäta Mio tass" och tar tag i Mios tass för att mäta samtidigt som hon räknar "1, 2, 8, 20" och tar nästa tass. Då tyckte Mio att det fick vara nog, jag tyckte dock att han stått ut länge ändå innan han blev sur på henne.



Lovis bestämde att vi skulle läsa en bok, så hon tog sin lilla hund, hämtade en bok och klättrade upp i mitt knä. Det blev en bok om en snögubbe som letar efter en gul magisk snöflinga, ingen trodde på att den fanns, men till sist hittade han den. Lovis hittade också några gula snöflingor.. fast de var varken magiska eller ovanliga.. snarare otäcka och vanliga, om man har hund i trädgården. "Inte äta snö" sa Lovis, "NEJ, verkligen INTE" förtydligade en mormor.

Ja, det var en del av vår dag, nu sover en liten trött tvååring i en trött mormors säng, snart dags att krypa ner bredvid.


Kommentarer
Postat av: Anonym

vad gullig är det ditt barn!(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:!

2012-10-15 @ 15:00:30
Postat av: magdalena magnusson

vad sött barn du har (: (: (: (: (:

2012-10-15 @ 15:02:17
URL: http://magdasfotoblogg.devote.se
Postat av: Anonym

jag skrev första bre vet hör jag menade (: (: (: (: (:

2012-10-15 @ 15:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback