Innehåll


RSS 2.0

Oscarsgalan 2012

Får skriva några ord om årets Oscarsgala som jag och Angelica lyckades hålla oss vakna till hela natten. Har senaste veckorna försökt att se så många som möjligt av filmerna som var nominerade. 


Det är alltid roligt att se de vackra klänningarna när filmstjärnorna går på röda mattan men blev precis som i fjol lite besviken på att man inte tar ut svängarn lite mer när man för en gång skull har chansen, men många vackra klänningar var det! Min favorit var Jessica Chastains klänning - titta här!






När det gäller filmerna så tycker jag det var många mycket bra och sevärda filmer nominerade. En film som gjorde stort intryck på mig var Extremely Loud & Incredibly Close. Filmen handlar om en pojke med diagnos Ashberger som mister sin far i World Trade Center 11/9 - 2001. Filmen fick inget pris men Thomas Horn som spelar pojken tycker jag gjorde en helt enastående insats - otroligt bra film!


Priset för bästa film gick till The Artist och jag kan hålla med om att det också är en bra film, så annorlunda och jag satt med ett leende på läpparna när jag såg den. The Artist är en modern stumfilm med en del roliga effekter och handlar om en stumfilmsstjärnas dilemma när ljudfilmen kommer. Den manliga skådespelaren i filmen Jean Dujardin fick priset för bästa manliga huvudroll. Filmen vann även klasserna för bästa, Kostym, Directing och Musik.  När det gäller bästa manliga så hade jag hoppats lite på Demián Bichir i A Better Life där han spelar en pappa som med sin son lever som illigala immigranter i USA. Hans skådespelarinsats tycker jag var väldigt bra och det är i mitt tycke en mycket sevärd film.


Bästa kvinnliga huvudroll gick till Meryl Streep i Järnladyn, självklart välförtjänt hon gör en enastående insats som vanligt. Tycker även att Glenn Close i filmen Albert Nobbs var helt fantastisk där hon spelar en kvinna, sent 1800-tal, som klär ut sig till man och tar jobb som butler på Dublins finaste hotell. Hennes motspelerska, Janet McTeer som även hon spelar man och var nominerad till bästa kvinnliga biroll gör om möjligt en ännu bättre skådespelarinsats i mina ögon.


Måste nämna några ord om filmen The Girl with the Dragon Tattoo som självklart här i Sverige omtalats mycket eftersom den baserats på Stieg Larssons bok, Män som hatar kvinnor och nyligen filmats här i Sverige även den amerikanska versionen filmades här. Män som hatar kvinnor var mycket bra och jag trodde inte jag skulle uppskatta se samma film i annan version men måste säga att The Girl with the Dragon Tattoo är en mycket, mycket bra film och den vann priset för bästa film redigering.


Till sist om man vill skratta riktigt ordentligt så ska man se filmen Bridesmaids där Melissa McCarthy var nominerad för bästa kvinnliga biroll, priset gick dock till Octavia Spencer för sin roll i The Help. The Help är också en absolut sevärd film där jag tidigare skrivit recension om boken (Niceville) vilken jag tyckte var otroligt bra.


Så för den som inte sett filmerna kan jag gratulera till en riktigt bra filmvår!


Bild från filmen The Artist


Här kan man läsa och se bilder från både filmerna och själva galan.
http://oscar.go.com/index


Kommentarer
Postat av: lars

Ja, jag höll inte hela vägen ut. Tur att jag kan se en god sammanfattning här.

2012-03-04 @ 18:34:42
URL: http://pappahumor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback