Innehåll


RSS 2.0

Spindellilja

Fick i våras en spindellilja (en kruka med en stor och en liten lök) av mina snälla grannar Eva och Sten. Den har fått bo på balkongen hela sommaren och nu blommar den :) Riktigt ståtlig med lång stängel och skira vita kronblad som ger ett intryck av det krusade snöret på ett vackert paket. Jag har följt stängeln på sin väg mot färdigutslagen blomma.


          

Den kommer likt en amaryllus med flera blommor i samma knopp så det är fler blommor på väg. Ska ta ytterligare bilder när fler blommor är utslagna.

Misstänker att denna planta härstammar ursprungligen från någon av Eva eller Stens föräldrahem ska be att få lite bakgrund av dem vid ett tillfälle - alltid roligt att få en historia till sådana här växter som många gånger följer familjer i generationer. Nu vet jag inte om så är fallet med min men jag ska kolla upp det.. eller om Eva eller Sten läser det här så skriv gärna och berätta :)

Kommentarer
Postat av: Sten Broddefalk

Blomman kommer från mitt föräldrarhem. Den fanns dock inte när jag bodde hemma. Mamma har troligen fått den av någon av hennes vänner. Den förökar ju sig tacksamt så jag har spritt den till ett antal vänner. Den brukar blomma varje sommar. Vi har två stora och tre små. I år har bägge de stora och en av de små blommat.

2011-09-26 @ 20:45:49
Postat av: Anneli

Tack Sten för informationen, kul att veta och nu kan också jag sprida den vidare :)

2011-09-27 @ 19:26:35
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback