Innehåll


RSS 2.0

All är guld som glimmar ...

... ja, i alla fall i skogen :) Efter en jobbig natt igår åkte jag en sväng till skogen och "hämtade" lite svamp. Hämtade är precis vad man kan kalla det för jag behövde inte leta efter dem. Jag var där för ett par veckor sedan och plockade en hink som jag delade med mig av och resten frossade vi i så nu tänkte jag att det var dags för ett par lådor i frysen att spara till vintern.

Parkerar bilen på den lilla skogsstigen och kliver ur sedan är det bara att börja plocka. Kelly hittade såklart som vanligt ett "underbart" vattenhål, hörde på håll när hon plumsade i fick dock ingen bild på badet.



            

Hinken fylldes snabbt och som man kan se på bilden finns det gott om svampar kvar att hämta. På näst sista bilden ovan står Kelly och väntar på väg mot bilen och det gällde att se var jag satte fötterna för att inte trampa sönder de vackra svamparna. Ja, det var riktigt fint i skogen, en underbar dag, tog bild på några rotvältor som jag tycker är både vackra och lite otäcka då minnen från min pappas berättelser om människor som blivit krossade när rotvältorna slagit igen dycker upp i huvudet. Svårt förstå på bilden men dessa är gigantiska. Kelly var mer än nöjd efter dagens skogspromenad och hoppade glatt in i bilen när det var dags att åka hem.


 

Jag plockade mest rödgul trumpetsvamp och trattkantareller, den vanliga gula kantarellen var det också gott om men de var väldigt små.

Tog en bild på de olika svamparna för att visa på skillnaden. Den gula kantarellen, längst till vänster på bilden ovan behöver nog ingen vidare beskrivning den känner de allra flesta igen men skillnaden på trumpetsvampen och trattkantarellen kan vara lite svårare. Trumpetsvampen ligger i mitten på bilden och har gul/orange fot och är gulvit på undersidan av hatten, den har mer som fåror än sk åsar. Åsar kallas det när "skivorna" löper ihop med foten, skivor slutar vid fotens början. Längst till höger på bilden ligger trattkantarellerna, de har brungul fot och har ljusbruna åsar, väldigt lätt att förväxla med den rödgula trumpetsvampen.

Här är länkar till mer information och bättre bilder på svamparna - Kantarell,  Rödgul Trumpetsvamp, Trattkantarell

Jag tycker att alla dessa tre är underbart goda och har liknande smak. Det blev tre lådor till frysen och en panna till kvällsmackan. Kvällsmackan bestod av färskt bröd, blev ett bak också, det gick av bara farten - se nästa inlägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback