Innehåll


RSS 2.0

Utbildning på olika villkor

Det var ett tag sedan jag skrev om utbildningen, utbildningen i att leva, utbildningen LIVET. En utbildning vi alla går igenom vare sig vi vill eller ej, en utbildning där vi lär och bär med oss även om vi inte är medvetna om det.

Jag har lärt mig att det finns mycket lögner så mycket svek, förtal och ondska. En del som går utbildningen använder den till att lära sig manipulera andra, övat sig i att inte känna empati och blivit bra på att nedvärdera och förtrycka. Utbildningen har inga givna regler, var och en får själv sätta upp sina riktlinjer, men många deltagare tar sig  friheter och anser sig ha rätten att sätta sig upp över andra och diktera regler som inte gäller dem själva.

Min utbildning har precis gjort mig påmind om hur underbart det är med barn, ett nytt litet barn som precis börjat sin resa och som ger så mycket glädje och kärlek att det är svårt att ta in. Det gäller att ta tillvara, komma ihåg och använda de erfarenheter vi får på ett sätt som gör att utbildningen blir rolig för både oss själva och nytillkomna. Vår uppgift är att finnas till hands, stötta och hjälpa så alla får möjlighet att få ut så mycket som möjligt och så småningom hitta sin egen resa genom denna fantastiska utbildning.

Vi kommer alla till utbildningen utan någonting, helt nakna och trots att grundförutsättningarna är lika får inte alla deltagarna samma möjligheter. Resurserna fördelas ojämlikt vilket vi alla är medvetna om men uppenbarligen inte har kunskaper att råda bot på trots att utbildningen pågått i tusentals år.

Det är en utbildning som ger glädje och smärta, styrka och svaghet och vi kommer aldrig kunna förutse hela dess innehåll. Den kan få ett hastigt slut så det gäller att fundera över hur man bäst ska utnyttja den oerhörda förmån det är att få vara en av deltagarna.

Jag fortsätter min utbildning och förhoppningsvis kan jag dela med mig av mina erfarenheter på samma sätt som jag får ta del av andras.

Livet är på grund av oss människor orättvist redan från början så vad kan vi göra för att förbättra förutsättningarna för kommande studenter på "planet Earth"? Vad kan vi göra som ingen gjort under de flera tusen år som människan funnits? Kan mänskligheten förändras?

Mitt svar är som tidigare, "människan kan men vill inte" ... så kvar sitter jag på min breda rumpa river mig i huvudet och hummar för mig själv .. men det förstår ni väl.. jag lilla människa kan väl inte göra något.. det är som en spott i havet.. spelar ingen roll vad jag gör. Jag dricker mitt kaffe, lyssnar på lite musik och fortsätter med min stickning och livet - utbildningen - rullar vidare... 






Det finns de som inte bryr sig om att de inte kan göra allt, de som inte bryr sig om att de inte får hjälp, de som inte måste få en order för att hjälpa till. Pojken på stranden till exempel.. har skrivit om honom tidigare ..

Pojken gick på stranden en tidig morgon och slängde tillbaka sjöstjärnor som blåst upp under natten. En äldre man på promenad säger till pojken:

"Vad håller du på med pojk, det är ju tusentals sjöstjärnor här på stranden, det där gör ingen skillnad." Pojken tar upp ytterligare en sjöstjärna kastar ut den i havet och säger: "För den sjöstjärnan gjorde det skillnad"



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback