Innehåll


RSS 2.0

Höstplantering & knoppiga orkidéer

Idag har jag planterat amaryllislökar. Det var ganska många år sedan jag planterade några amaryllisar så det ska bli spännande att se hur det går.

Planterade tre stycken i krukor med jord och två i så kallade amaryllisvasar, har aldrig tidigare använt dessa vasar så vi får se hur det går med dem. Ska jag vara ärlig så hamnade två i vas eftersom jag inte hade fler stora vita krukor, ska se till skaffa hem några stora för vid minska misstanke om att lökarna inte mår bra i vasarna så åker de ner i en kruka.

I krukorna lade jag ett rejält lager med lecakulor, blötlade lökarnas rötter för att sedan plantera dem så högt i jord som det gick i krukorna. Genomvattnade ordentligt och satte på plaspåsar därefter fick de plats i fönstren där elementen är som varmast. Går det nu som planerat har det förhoppningsvis börjat hända något i krukorna inom en eller ett par veckor.

Inga vidare bilder, tagna i mörkret men så här ser det ut på fönsterbrädorna i bottenvåningen:


    

De Amaryllisar jag planterat är:

'Exotic Star', Flamenco Queen', 'Picotee', 'Rapido' och 'Papillio Butterfly'

Ska bli riktigt spännande att se om jag lyckas driva upp dem.


När jag ändå är inne på blomfronten måste jag nämna mina orkidéer, förvisso bara vanliga Phalaenopsis (brudorkidé) och Dendrobium hybrider men det är knoppar i varenda en - tog snabbt några bilder på en del av dem. En varning utfärdas för dessa bilder är ännu sämre än de ovan.


         

Den första är en miniphalaenopsis som jag tidigare haft i fönstret i badrummet i flera år och den har inte blommat sedan jag köpte den. Planterade om den från sin pyttelilla kruka, flyttade den till en sval plats ett tag för att sedan flytta fram till ett varmare rum - och  vips nu är en stängel på väg :) Nummer två är helt galen - den "spränger" fram nya stänglar i bladvecken samt på de gamla stänglarna - kommer bli riktig blomsterprakt när alla knoppar slår ut. Trean även det en Phalaenopsis, pålitlig planta som ett par månader efter senaste stängel vissnat tillbaka troget kommer med en ny.

Sedan har vi ett par Dendrobium som jag köpte på ICA för några veckor sedan - bra köp! Förutom de stänglar som blommar kommer båda två med FYRA nya stänglar - kul.
Sist men inte minst måste jag som vanligt nämna min "Lovis-orkidé", har skrivit om den flera gånger tidigare - en Phalaenopsis jag fick av min syster Annicka dagen efter att mitt barnbarn Lovis föddes, det är två år sedan i december och den har haft blommande stänglar sedan dess, helt otroligt!

Får väl återigen be om ursäkt för de dåliga bilderna men lovar återkomma med bättre bilder när förhoppningsvis både Amaryllisarna och Orkidéerna blommar som mest.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback