Innehåll


RSS 2.0

Garderober & toaletter

Hör andra berätta om att de plockat fram vår/sommarkläderna och lagt undan "vintergarderoben". Så gör inte jag, jag har alla kläder framme i garderoben året runt ja förutom jackor förstås de hänger såklart inte framme året runt utan de hängs undan efter årstid - skulle bli aningens fullt i hallen annars. Däremot går jag igenom garderoben minst en gång varje år, alltid på våren men det händer att jag fuskar på hösten. Jag lämnar till insamling eller slänger de kläder jag inte vill behålla.

Ok, nu kommer stilpolisen anhålla mig men dödsstraff har vi ju inte i Sverige så jag kör på, här kommer lite bilder från min garderob. Erkänn att ni är lite nyfikna på andras garderober, "hur ser det ut där egentligen?", "vad har hon för kläder?", verkar nästan vara värre att be få titta i någons garderob än att gå på toa utan att låsa dörren ... varför man nu skulle göra det undrar ni. Jo, jag gör det ibland - glömmer liksom av att låsa och barnen blir galna på mig men jag tycker inte det är hela världen. Fast värre är när jag glömmer av det på offentliga toaletter då är det bra med automaskt lås. 

Vet inte hur jag kom in på toalettbesök ... tillbaka till garderoben, det är en skjutdörrsgarderob måste erkänna att jag inte är helt nöjd med det konceptet så när det är dags för sovrumsrenovering (vilket redan borde varit dags) kommer jag göra om garderoben helt.






Jag har en del av garderoben med hyllor/korgar där jag sorterat enligt följande:

Jeans/kortbyxor
Tjocka tröjor
Långärmade tunnare tröjor
Kortärmade tröjor
Linnen/tights
Sov/mysplagg

I korgar:

BH - Trosor
Strumbyxor - Strumpor
Mindre sjalar/scarfs

Till höger på garderobsväggen har jag satt upp krokar för skärp och sjalar.






Andra delen av garderoben har jag delat på höjden och här hänger blandad kompott med allt från kavajer/dräkter till klänningar, tunikor och tröjor.






Eftersom det är en skjutdörrsgarderob blir mittendelen dold, där gömmer sig kjolar och blusar/skjortor.






Längst ner på golvet har jag en del "lättare" skor, grövre skor har jag i en skohylla innanför tvättstugan på bottenvåningen.




Två påsar med kläder blev det till insamlingscontainern och en att slänga inte så dåligt ändå.

Har även en garderob i tvättstugan där jag förvarar lite grövre kläder som tjocka tröjor, kläder att arbeta i trädgården med samt regnkläder + en garderob för jackor.


När jag dammsugit och gjort rent hyllorna tar jag en bomullstuss med lavendel och drar längs alla kanter, det ger god doft till garderoben och håller eventuella pälsängrar borta.





Japp - så har jag det, hur har ni det? Behöver tips till eventuell renovering.


På tal om skor förresten så var jag förra veckan hos lokala skohandlaren och inhandlade mig hela tre par nya skor. Hade föresatt mig att jag skulle köpa ett par converse med högt skaft, tycker de är snygga, men höll på att bli helt galen bara på att prova dem i skoaffären, det tog en evighet att bara snöra upp ta på sig och återigen dra åt snören på en sko - tog aldrig på mig den andra, insåg att de var inte gjorda för mitt tålamod. I stället blev det ett par svartvita, lätta, sköna, "kliv i skor", ett par ljusa "ut och gå skor" i skinn samt ett par mörka, lite mer joggingmodell,  "ut och gå med hunden i skogen skor". Jag var supernöjd - dottern slog en snabb blick på skorna och sa "Ja, dom är nog snygga på dig" - vilket översatt betyder "Vilka skitfula tantskor".




Kommentarer
Postat av: Magda

Oj vilken fin ordning. Har du alltid så fint? Mina garerober ser ut som bombnedslag... Men jag har sorterat blusarna i färgordning, ganska praktiskt. Eller kanske bara knäppt, jag vet inte... :-)

2011-05-03 @ 20:38:23
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli H

Tack Magda! Jag försöker att ha kläderna ordentligt ihopvikta fast nu har jag ju precis haft ute alla kläder gått igenom och lagt tillbaka så de kanske ligger lite bättre i hyllorna dock så är väl inte hänggarderoben helt ok - tycker jag, borde rensa ur mer där. Det är ju inte knäppt med färgsortering tycker det är skitsnyggt men problemet blir ju att det är olika längd på blusar, kjolar, tunikor och då stör jag mig på det. Magdalena jag tror inte för en sekund att din garderob ser ut som ett bombnedslag!

2011-05-04 @ 08:54:13
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja numer är det ordning som gäller i mina o Emils garderober, dottern använder mer golvet som garderob ;-)jag har sorterat som bara den och nu då vi bor så här litet har jag en liten garderob i hallen där vi har lite "mellan kläder" och regnställ osv. vinterkläderna ligger nu i källaren och jag behöver ett nytt hyllsystem i en av mina garderober så tack för lite tips, jag ska ha som mål att lägga ut garderobsbilder på bloggen så de blir riktigt städade :-D MEN en sak som jag börjat med och som ger bra med plats är att hänga nästan ALLT på galgar. ja inte underkläder och linnen men resten..

2011-05-04 @ 23:55:07
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Svea

Grym sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-07 @ 01:23:58
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Anneli H

Tack Svea! Jag har gjort sidan själv.

2011-05-07 @ 09:45:16
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback