Innehåll


RSS 2.0

Stjärnlösa nätter - Arkan Asaad

 



När jag började läsa boken "Stjärnlösa nätter" av Arkan Asaad förstog jag inte att så mycket i berättelsen är Arkans egen historia, för mig som "vanlig svensk" gör det att berättelsen blir helt ofattbar, svårt förstå att en nittonåring i Sverige kan hamna i en sådan situation.

Bokens baksida:

"Amàr växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj. Han drömmer om att arbeta med film, pappan tycker att han ska bli läkare. När Amàr är nitton år åker familjen på semester till släkten i Irak. Det är länge sedan sist, och Amár trivs i den självklara släktsammanhållningen. För första gången blir han behandlad som en vuxen, en jämlike. Men efterett besök hos kusinen Amina börjar det gå upp för honom att detta inteär en vanlig semesterresa. Amár inser chockad att fadern över hans huvud planerar hans bröllop."


Arkan skriver sin berättelse så öppet och ärligt, förskönar inte på något sätt hur den nittonårige Amár hanterar sitt öde, jag ser beskrivningen av Amár som väldigt utlämnande. Amár vägrar inrätta sig i ledet, vägrar följa sin familjs traditioner vilket gör att oskyldiga också blir lidande. Ställer mig frågan när jag läser "kunde Amár ha gjort på annat sätt?", hade det varit möjligt för honom att klara sig ur situationen med mindre lidande för övriga inblandade?.

Utdrag ur boken:

"Amina låg där inne och grät. Kvar stod jag som paralyserad över att höra henne gråta så djupt och hjärtslitande. Hon som var den segaste, familjens bakben och starkaste personlighet. Vad hade jag gjort med henne? Jag hade brutit ner henne. Rädslan för att tappa hoppet och ge upp. Ensamheten hade tärt på henne och allt berodde på mig. Jag lade pannan mot dörren. Jag öppnade inte, utan stod kvar ett bra tag och undrade om jag skulle gå in eller inte. Vilken människa som helst på jorden förtjänade tröst om hon var så ledsen."



Arkan är född år 1980 och kom till Sverige 1983 tillsammans med sin familj. Han är flerfaldig svensk mästare i Taekwondo, medlem i svenska landslaget under sex år. Han har också gått Stockholms filmskola och arbetat med radioprogrammen "Underlandet" och "Tankar för dagen". I slutet av boken skriver Arkan att han nu arbetar på "bok nummer två", om det är en uppföljning på "Stjärnlösa nätter" framkommer inte men jag ser mycket fram emot att få läsa den.

Utdrag från Arkans slutord:

"Denna bok handlar om min historia och mina val. De som var fel, de jag aldrig fick göra och de jag gjorde för andras skull. Boken är inte bara delar från en sann historia och en bekännelse om mitt liv, utan också en tid och en epok jag lämnar bakom mig. Den här boken är mitt sätt att slutgiltigt gå vidare och inte  behöva ha någt mera med dessa 250 sidor att göra."


Jag rekommenderar varmt alla att läsa denna bok som i början på 2011 kom ut på bokdiskarna.

 



Arkan Asad - länk till intervju i TV4 morgon.


Kommentarer
Postat av: Tessa

TACK för tipset :) jag som älskar att läsa vill gärna läsa rescensioner och få tips... Jag har inte läst så mycket nu, har varit inne i ett korsordsstim så den jag senast läst är Peter Rätz, den var så där.. intressant mest för att den är sann och att polisen myglar så mycket då det gäller infiltratörsverksamheten.

2011-03-25 @ 23:25:16
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anneli H

Den här boken tycker jag absolut att du ska läsa!



Ja, polis och vad som stämmer/inte stämmer är nog inte så lätt alla gånger. Svårt när det kommer till beslut som går över gränsen för att bekämpa brottslighet. Tror ev. att Ali Lindholm som varit chef för narkotikaroteln i stockholm förekommer i den boken han var iaf omskriven en del när det gäller de där "härvorna" med infiltration. Ali är min svägerskas (min brors fru de bor granne med mig) farbror och jag har förstått att det inte varit ett lätt jobb.

2011-03-27 @ 13:56:44
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Eva-Len Strandberg

En fantastisk bok som jag rekommenderar alla att läsa, den berörde mig djupt.

2012-02-27 @ 14:36:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback