Innehåll


RSS 2.0

Odjuret - Roslund & Hellström

För tillfället liknar det här mest en bokblogg, hade inte tänkt recensera alla böcker jag läser men kära läsare det är bara att gilla läget, ni får stå ut tills jag tröttnat på att skriva om böcker.

Anledningen till att jag läste "Odjuret" var att jag hittade en bok på bokrean, "Tre sekunder" och konstaterar att den är den senaste boken i en kriminalserie skriven av Roslund & Hellström. Läser recensioner från böckerna som får väldigt bra kritik, därför köper jag alla fem och börjar med den första som är just "Odjuret".

Baksidetexten:

"Två barn hittas döda i ett källarförråd.
Fyra år senare rymmer deras mördare.
Han kommer mörda igen.


Jakten på mördaren leder till nya våldsdåd som likt en smitta sprider sig från en småstadsidyll till ett hårt bevakat fängelse.


Frågor som ställs på sin spets:
Vem måste dö först?
Vems liv är värt mest?


Odjuret är Roslund & Hellströms debutbok, en kriminalroman som berör. Den skildrar maktlösheten hos polis och åklagare, den beskriver fängelselivet, en pappas kärlek till sitt barn och människors ibland skärmmande sätt att värdera liv. Det är spännande läsning som ställer viktiga frågor.


Sedan utgivningen år 2004 har Odjuret sålts i över 100 000 exemplar i Sverige, översatts till fjorton språk och belönats med Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman."


Jag var helt oförberedd på de grova beskrivningar av hur mordet på de två flickorna går till samt det grova språk som pedofilen (mördaren) använder i de stycken man får följa honom ur hans perspektiv. Boken är indelad i fyra delar och efter att ha läst första delen var jag nära att helt lägga ifrån mig boken, upplevde beskrivningarna som fruktansvärt motbjudande och ifrågasatte mig själv varför jag överhuvudtaget läste boken.

Tycker om att läsa kriminalromaner men för mig ger inte grova beskrivningar om småflickors uppskurna underliv mer spänning till handlingen utan ger mig stark avsmak. Bestämde trots allt att fortsätta läsa för att kunna bilda mig en uppfattning om boken i sin helhet.

Jag är glad att jag läste klart boken, den blir bättre ju längre in i handlingen man kommer och den ställer frågor som rör hur mycket en brottslings liv är värt och om det finns något som berättigar till mord. Har förstått att bokens handling är väl underbyggd och att personerna som skildras är tagna från verkligheten. Det ger ytterligare dimension till vilket samhälle vi lever i och frågeställningar om kriminalvård, grov brottslighet och förebyggande behandling av dömda fångar som riskerar återgå till brottslighet vid frisläppande.

Hade jag från början förstått att bokens handling utgjorde grova pedofilbrott hade jag aldrig valt att läsa den och jag tycker fortfarande att beskrivningarna kunde gjorts på så sätt att man förstått innebörden av brotten utan att behöva vara detaljerad. Jag kommer fortsätta läsa de andra böckerna i serien men inte i direkt anslutning till denna.

Rekommenderar jag denna bok? Känns svårt att rekommendera någon att läsa en bok med beskrivningar på så grova övergrepp, så jag lämnar det öppet för var och en att själv överväga utifrån mina reflektioner av boken.

Roslund & Hellströms kriminalserie är på väg att filmatiseras och det är SVT Drama som fått filmrättighterna, första filmen beräknas visas vintern 2011/2012 - läs mer HÄR!



Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag HAR den boken i min bokhylla men har inte tordats läsa den och jag tror jag avstår ett tag till efter att ha läst dina ord, känner jag att jag vill läsa den så finns den ju som sagt.

2011-03-25 @ 23:21:13
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anneli H

Tessa det är inte så att man inte klarar läsa den men det är ett otäckt, obehagligt ämne när det handlar om barn. Hoppas jag inte helt avskräckt dig från att läsa den när du en gång införskaffat den.

2011-03-27 @ 13:49:28
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback