Innehåll


RSS 2.0

Natascha Kampusch - 3096 dagar!

Natascha Kampusch, det är nog ingen som missat vem denna unga tjej är och hennes livsöde som år 2006 gick som en löpeld över världen. Hon blev som tioåring kidnappad och hölls tillfånga under diktatoriska former av 36-årige Wolfgang Priklopil fram till augusti år 2006 när hon lyckades fly.

Natascha har nu skrivit sin biografi med titeln 3096 dagar den kom ut i september 2010 på tyska och engelska, i maj nu i år kommer den på svenska. Jag har beställt boken och ser fram emot att läsa Nataschas egen berättelse. Har valt att inte läsa den på engelska, tyska behärskar jag inte (tyvärr), även om jag inte har några problem att läsa litteratur på engelska vill jag kunna ta in varje nyans i hennes historia därav har jag väntat på den svenska utgåvan.

Jag har inte läst Girl in the cellar av Allan Hall och Michael Leidig som kom ut i januari 2007. Boken blev väldigt omskriven när den kom då författarna ifrågasatte vilken relation Natascha och Wolfgang hade, varför hon inte rymt tidigare samt en mängd andra frågeställningar. Själv fick jag känslan av att den var skriven i "sensationssyfte" jag har inget belägg för att det skulle vara så den kanske är väl underbyggd av fakta trots att den "landade" på bokhandelsdiskarna endast 5 månader efter att Natascha rymt från sin kidnappare. Minns också den olust jag kände över att hon så snabbt blev "dissekerad" i massmedia och önskade att hon kunde fått bli lämnad i fred att ingen skulle "rota" i hennes liv och "tömma" hennes historia förrän hon själv var redo.

Tyvärr har flera liknande historier uppdagats senaste åren där flickor/kvinnor blivit utnyttjade och frihetsberövade under tortyrliknande former i många års tid. Glädjande att det finns de som överlever och får möjlighet att få tillbaka åtminstone en liten del av sitt liv, en del som förhoppningsvis aldrig någonsin mer ska innehålla övergrepp.

Nu ser jag fram emot att få läsa Nataschas egen berättelse, hennes egna ord och samtidigt veta att det är hon som får intäkterna från försäljningen. Hon har tjänat många miljoner sedan hon blev fri och i "min bok" är hon värd varenda krona även om jag är väl medveten om att det hon behöver inte kan köpas för alla miljoner i hela världen. Jag önskar henne den bästa framtid som går att få.

 


Kommentarer
Postat av: Tessa

Ja du det var ett väldans ståhej då hon "kom ut" och hon berättar nog sin historia bäst själv så just den boken ska jag köpa och läsa. Har inte heller läst den första som kom ut och har inget intresse av det...

2011-03-20 @ 22:10:01
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback