Innehåll


RSS 2.0

Människan kan men vill inte.


Vi människor är intelligenta, vi har kunskapen, vi har verktygen men vi vill inte. Jordbävningar drabbar vår jord fortlöpande och vi vet var riskerna är som störst för att bli drabbad, ändå fortsätter vi att bo och exploatera dessa områden av ekonomiska orsaker. Det ekonomiska håller så länge den befarade katastrofen inte inträffar, vi håller för ögonen, vi vet att hotet finns men vi vill inte se det. Jag är inte bättre än någon annan vad det gäller att värna om vår miljö det finns så mycket mer jag som enskild liten männsika skulle kunna göra.

När det gäller ekologisk produktion och tillverkning samt "fair trade" av varor har det blivit ett begrepp för att säkerställa att just dessa varor produceras på ett både humant och miljömässigt bra sätt men vi fortsätter tillåta produktion som påverkar både miljö och hälsa negativt så jag kan lätt fortsätta understödja en framtida miljökatastrof. Bomullsframställningen som ett exempel har förstört grundvattnet på flera orter i Indien, användningen av gifter har gjort att vattnet inte är tjänligt längre utan vatten måste köras i tankbilar ut till byarna, medelåldern bland bomullsarbetarna är 42 år. I dokumentären jag såg på SVT för ett flertal år sedan syntes i magasinen containrar märkta med namn på stora internationella märkesföretag inom konfektion. 

Trots det här har inte jag övergått till att undantagslöst handla ekologisk vare sig det gäller livsmedel, kläder eller övriga produkter, jag har informationen, jag har kunskapen men jag har uppenbarligen inte viljan. Tankarna går då direkt till det ekonomiska eftersom dessa varor fortfarande oftast är dyrare. Argumentet håller dock inte då jag faktiskt har mer än jag behöver, med andra ord jag skulle kunna köpa mig det jag behöver i bara ekologiska varor utan extra utgifter genom att vara mer selektiv av det jag handlar.

Produktionsbolag och tillverkare - vill inte, beslutsfattare och politiker - vågar inte, privatpersoner gör det lätt för sig, skyller på andra och är obenägna att ändra sitt invanda beteende.

"Men" säger någon, "man kan väl inte flytta en hel stad?"

"Jo, visst kan man det - Tsunamin fixade det på 20 minuter..."

Klicka på bilderna nedan så visas jordbävningsdrabbade områden samt världens befolkning.



 Jordbävningar i världen 



Jordens befolkning




Jag säger det till mig själv och alla andra - det är INTE försent att göra en förändring!
Samtidigt ställer jag frågan - när blir Italien katastrofområde, varningarna för området har pågått under lång tid?



Kommentarer
Postat av: Tessa

Det jag just nu tänker är att alla kan göra NÅGOT och dit jag nu flyttar har de ett bra återvinninssätt med sophanteringen och det känns bra. Här har det inte funkat att sopsortera mer än papper och glas. Just Krav odlad mat är ju oftast dyrare men då det kostar ungefär lika mycket satsar jag på kravmärkt och genom att köpa svenskt så vet man ju att man får både bra kvalitet och stödjer våra egna produkter. Sedan kommer vi ju till schampoo och smink och hudkrämer där måste jag bli bättre på att se vad som är bra. Går ju på svanenmärkt och miljömärkt då det gäller tvätt och sköljmedel men det är många små saker jag ska jobba med. Det är så enkla saker som alla kan göra och då går man i allafall NÅGOT!!

2011-03-15 @ 22:20:38
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Amanda

Bra sagt! Såg också en dokumentär på SVT om bomull, och även guld, choklad, lax och andra varor vi handlar mycket. Helt sjukt att man vet om hur vi förstör för varandra och jorden, och ändå ändrar man inte på sig!

2011-03-19 @ 13:26:09
Postat av: Anneli H

Amanda - håller med, det är faktiskt helt sjukt. Tack för din kommentar och ha en bra helg!

2011-03-19 @ 16:37:44
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback