Innehåll


RSS 2.0

Blomlådor och pollen

Varit några jobbiga nätter med svullna läppar, huvudvärk, annan värk och självklart klådan. Gräsallergin har blommat ut för fullt och jag vet inte vad som är vad när det gäller hals, näsa, ögon och huvudvärk.

Planterade igår alla blomlådorna på balkong och runt burspråk, valde i år petunior blandade färger - 20 blomlådor = 80 petunior, det blir med andra ord blomsterprakt i år också :) Den staplade veden som hade rasat har jag också lyckats plocka iordning.

Har krukor kvar som ska planteras, häckar som ska klippas, granar och buskar "putsas" det skulle varit en del av dagens sysselsättning. Tyvärr skriker kroppen NEJ, så jag vet inte hur jag ska göra... Häckklippning är inte den bästa av sysslorna, helt fel läge för mina armar trots elektrisk klippare, i fjol kunde jag inte lyfta armarna på en vecka efter att jag klippt. Jag har följande alternativ:


1. Tvinga sonen (som HATAR trädgårdsarbete) vilket jag inte ens vet om jag klarar - mutor funkar inte.

2. Låta buskar / häckar förvildas likt en ödetomt.

3. Ta bort alla häckar, buskar och asfaltera gräsmattan.

4. Göra det själv och bita ihop för att inte visa "eftervärkarna" och slippa höra - "skyll dig själv när du är så dum så du gör sånt du vet att du får ont av".

5. Anställa en trädgårdsmästare.

6. Flytta till en lägenhet.


Känner mig själv ganska väl så det kommer förmodligen bli alternativ 4 efter ytterligare diskussion med sonen angående huruvida häckar bör klippas eller ej och i så fall vem som ska göra det, kanske kan stå på en pall och ändra vinkeln, hitta bättre position för armarna. Anställa en trädgårdsmästare har jag inte råd med och förresten så vill jag nog plantera mina blommor själv, flytta till lägenhet - ja då får man släpa dit mig - det kommer inte hända om jag inte hamnar helförlamad i rullstol. Rabatterna är redan förvildade, maskrosornas och kirskålens kamp har jag gett upp, så jag kan väl åtminstone få ha välklippta häckar och gräsmatta för asfalt är väl inget vidare - dock skulle det underlätta plockning av hundbajs ;)

Eftersom jag inte tål de allergimediciner som finns i sprayform - de mest effektiva såklart - så har jag endast mina vanliga antihistamintabletter som jag alltid dagligen tar i upp till fyrdubbel dos att tillgå och de verkar inte bita på gräsallergi. Skaffade för ett par år sedan en allergi/pollenmask som verkligen är effektiv men känner mig som ett UFO när jag går med den ute - även om det bara är i trädgården. Får se om jag eventuellt tar på mig den och går ut en sväng och trotsar den motsträviga kroppen, tagit fulldos alvedon också så jag kanske snart känner mig lite starkare... eller om jag faller för kroppens orkeslöshet och somnar i soffan ...

Inomhus har jag en portabel luftrenare som står i sovrummet samt i köket/allrummet en lufvärmepump som renar, kyler, värmer, ventilerar, den är även självrengörande, jag behöver alltså inte rengöra filtren i den - mycket effektiv! Med andra ord har jag en pollenfri inomhusmiljö om jag håller dörrar och fönster stängda.


Visst är livet underbart!
 




Ja, just det ... lilla gräsklipparen har pajat också, som sagt - allt går som på räls ... eller inte.


Kommentarer
Postat av: Magda

Barnen får väl hjälpa till!!!! Kalla in allihop med respektive där det finnes och be dem hjälpa dig, så kan du stå vid grillen och brassa hamburgare och ha kalla öl till buds. Det behöver inte ta mer än en eftermiddag. Vi brukar ha en fixar-dag vår och höst med våra killar, lättare och roligare när alla är med. Du har gjort massor för dom - nu är det payback-time! Heja dig!!

2011-06-05 @ 18:07:48
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Tessa

Håller med Magda men samtidigt så vet jag ju att A o L har det de gör just nu men idén är ju annars bra, en trädgårdsrensarfest kan man göra det till så det blir kul. Min väninna i Motala som har värk och trädgård gör så, hon fixar käk och lite bubbel och så hjälps hon och döttrar med resp. åt för trädgården är ju en oas för fler än bara en person då man har en stor familj! Pollern allergin är ett litet helsicke i denna familj också, men fyrdubbel dos? oij, jag blir trött bara av en tablett du måste ju vara helslut med en sådan dos? Kram och ta det lugnt om du står på en stol och klipper häcken för jag vet att du kommer att klippa den och inte låta den härja fritt...

2011-06-06 @ 09:25:12
URL: http://bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback