Innehåll


RSS 2.0

Fula mormorsrutor - "Granny Squares"

Att virka så kallade mormorsrutor är verkligen kul och det roligaste med det är att man kan välja och vraka bland färgerna i princip hur man vill. Det kan man väl alltid göra men det är ju karaktäristiskt för just mormorsrutor eftersom de ursprungligen gjordes av restgarner. Restgarner var precis det som fick mig att börja virka dessa små "blommor" men upptäckte strax att det behöver vara garn av samma kvalité annars blir det inte bra, tycker i alla fall jag. Med olika typer av garn blir rutorna olika stora samt får olika yta/struktur och så mycket restgarner i samma kvalité att man får ihop till ett överkast är det nog bara garnbutikerna som har.

Jag har valt att ha en natur/vit kant runt alla rutorna, tycker det ser snyggt ut med en "inramning" av "blommorna" och jag ser framför mig sovrummet i vitt och en blomsteräng till överkast. Känner mig som när jag var barn och fick nya tuschpennor, glädjen med flera nyanser av varje färg, det var svårt att bestämma vilken färg jag skulle måla med, alla var så fina. 

Bland mina restgarner valde jag Garnstudios Muskat - det är ett egyptiskt merciserat bomullsgarn med riktigt fin lyster. Hade en hel del rester av detta och självklart kunde jag inte låta bli att komplettera med så gott som alla färger som finns av garnet, hade kunnat göra ett i bara gulorange, blå eller gröna färger men jag vill ha blandade färger - det gör mig glad.

Kära lillasyster var på besök och jag visade glatt mina rutor.. hon slog en snabb glimt på dem och sa att de var fula ..

Jag lägger alltså ner jättemycket arbete på att göra ett fult överkast! Hjälper min syster med hennes laptop som har kraschat.. riktigt ful dator förresten funderar på att snygga till skrivbordet med en bild på ett lapptäcke ;)

Har virkat 36 rutor återstår alltså 364 stycken för ett överkast till dubbelsäng, jag kanske tröttnar vid hundra så det blir en ful "soffpläd" istället, vem vet...


     

Hmm, jag som tycker om de blandade färgerna - vad tycker ni andra som läser - blir det fult? Oavsett vad ni tycker så kommer jag fortsätta mitt projekt. 
 
 

Varje garnnystan har jag lagt i en enliters plastpåse, änden från mitten av nystanet har jag dragit upp genom öppningen och sedan trätt ett gummiband runt påsens öppning. Gummibandet ska sitta löst, endast ett varv så det bara håller ihop påsen - perfekt för att inte alla garnnystan ska trassla ihop sig och så har man koll på namnlapp med färgkoden som hör till respektive garnnystan.

Japp - det var dagens handarbetstips nu ska jag fortsätta med mina "rutor" samtidigt som jag försöker rensa, ominstallera och hitta rätt drivrutiner till en skitdator :))


Kommentarer
Postat av: Magda

Jag tycker det ser jättefint och somrigt ut! Lillasystrar har väl ingen smak, det vet ju alla. :-D

2011-06-29 @ 10:37:42
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Tessa

Jag tycker också det ser jättefint ut :-D hon är ju bara AVIS förstår du väl? ;-)

2011-06-29 @ 14:31:12
URL: http://bloggspace.se
Postat av: Anna

Hej, har följt din blogg i några veckor o tycker om att läsa den. Jag tycker ditt lapptäcke kommer bli jättefint. Smaken ändras med åren. Min mamma virkade dagtäcken till mig o mina 2 syskon, för att vi skulle få dem i framtiden, jag tänkte att jag aldrig tänkte använda den, för jag tyckte den va så gammalmodig o ful. Nu 10-15 år senare ligger den på min säng =)

2011-06-29 @ 15:10:59
Postat av: Anneli H

Magda - vi har ju lika många lillasystrar du och jag så vi borde ju veta, håller absolut med, de har ingen smak :) och Tessa - dom är avundsjuka också (haha).

Anna - tack för att du tittar in hos mig :D Känner väl igen det där med att man ändrar sig med åren i tycke och smak.

2011-06-29 @ 21:30:00
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tomas

Hej, du har fått til jättefina rutor, härliha färgkompinationer. Är väl ett fint överkast vid det här laget. Har precis köpt en massa Muskat för att börja virka just mormorsrutor så jag blev väldigt glad när jag hittade din sida och såg hur fina de kan bli :) Vilken virknål har du använt? Gör du två eller tre luftmaskor mellan stolpgrupperna? Vill ju härma dig helt och hållet nu så jag inte sabbar det hela ;) Det är första gången jag virkar :S Tack på förhand!

2011-12-31 @ 22:55:07
Postat av: Anneli H

Tack för din kommentar Tomas! Jag har använt virknål nr 3 och har 1 luftmaska mellan stolpgruperna. Jag har valt att göra alla enligt samma antal varv/färg (färg 1 - 2v, färg 2 - 1v och färg 3 - 2v) och avslutar med 2 varv natur, men man gör ju som man vill såklart.

Här finns en bra guide - de liknar mina väldigt mycket men jag har 7 varv i mina och inte valt lägga antal varv på färgerna på samma sätt - http://mormorsrutor.lindstromfamily.se/mormorsruteguide.html

Lycka till!

2012-01-01 @ 20:12:02
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tomas

Aha, nu förstår jag. Jag hade missförstått det hela lite. Tack för tipset! Nu ska det nog bli nån ordning på det hela. Blir de bara hälften så fina som dina är jag nöjd ;)

2012-01-01 @ 22:10:37
Postat av: Anneli H

Snällt sagt Tomas, men jag tror att dina kommer bli precis lika fina :D

2012-01-01 @ 22:54:14
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback