Innehåll


RSS 2.0

I veteranbuss till "Gammelvala"

Gammelvala (gammal värld) är en liten by i Brunskog Värmland uppbyggd i gammalsvensk stil. Byn är "igång" med aktiviteter och öppen för allmänheten varje år sista veckan i Juli. I år fick jag erbjudande att åka med i en veteranbuss från 50-talet renoverad till nyskick, det var verkligen en upplevelse. Varje dag på Gammelvala har ett tema och dagens tema var veteranbilar - vilken skräll va (haha).

Samling i Sjötorp där en del av resenärerna plockades upp.


  




 Lite bilder inifrån bussen som verkligen är renoverad till perfekt originalskick - imponerande! Bussen är från fabrik specialutrustad som turistbuss och har gått i trafik på Läckö utanför Lidköping. Bredvid klockan sitter almanackan kvar med sista dagen som bussen var i trafik, 6:e december 1976.


             




En del av gänget i bussen gör sig klara för fikapaus på vägen upp och musiken till kaffet bestod av gamla godingar i form av 45 varvare - coolt!


    


Framme vid Brunskog och Gammelvala.

Här ser vi en ångmaskin och gör ett besök i smedjan. I en utställningslokal hade man byggt upp bland annat ett flickrum från 50-talet och ett kök från 20-talet, köket innehöll även två husmödrar :) På sista bilden pågår papperstillverkning och där kunde man även få möjlighet att tillverka sin egen anteckningsbok.


         



Polisen hade kommit ända från Norge i sin lilla VW. Kolamilan spred både rök och doft men den nådde inte ned till sjön där man växtfärgade ullgarn på gammalt tradiononellt sätt, garnet tvättades i sjön.


     



Området var fyllt av veteranbilar och även "Bosse bildoktorn" var där för att svara på bilfrågor. Han stod också vid infarten och hälsade alla välkomna när vi anlände gick till och med in i vår buss och hälsade.


     



Många fina bilar som sagt... men inte alltid så lätt få folk att flytta på sig när man försöker fotografera.. hmm och "herrn" med bar överkropp borde väl om någon förstått att flytta på sig.. eller? För övrigt tycker jag det är dålig stil och osmakligt att gå med bar överkropp på sådana här arrangemang

     

.

Hängrännetillverkningen såg ut ta tid! Möjlighet fanns också att åka en tur med den fina passagerarbåten Wermeln eller välja den lilla ångbåten smulan. Självklart måste man också besöka handelsboden.

     


Den fantastiskt vackra röda bilen av märke Packard var nog i alla fall min absoluta favorit! På plats fanns även en liten mopedbil, undrade lite för mig själv hur långt man orkar åka i den.

   



Vår buss står redo för avfärd. Bussen väckte stort uppseende både på plats och vid fikastopp på fram och tillbakavägen och jag måste säga att jag hade inte förväntat mig en så komfortabel resa i en så gammal buss.







Mycket fanns att se, vävning, sömnad, stickning, träsnideri, drejning, taktillverkning, bakning .. ja jag vet inte allt... Köpte jag något? Tittade mest men två handgjorda sopborstar blev det, en till garaget och en till att sopa framför dörren med och så en påse godis till en liten tjej som väntade här hemma :)

Här en länk till Gammelvalas sida på nätet för den som vill veta mer. Väldigt trötta ben men resan var väl värd!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback