Innehåll


RSS 2.0

Mormorsträsket

Har fastnat lite i mormorsruteträsket tror jag ... fick en idé att göra en matta av mormorsrutor "big size", megarutor i stället för överkastet som i och för sig blev kuddar.. är ni med?

Virkade tre stora mormorsrutor à 70 cm i tre olika färger som jag virkade ihop som vanligt och avslutade med en brun kant med fasta maskor runt alla tre rutorna. Garnet är väldigt mjukt så mattan vill dra sig lite i kanterna men efter att ha tvättat den och låtit den torka plant är det mycket bättre. Så här blev resultatet av mattan i dubbelt bomullsgarn från spinneriet i Ullervad - (Kampes 8/8 soft).


     

Mattan lyser verkligen upp det annars så beiga/vita sovrummet.Hade även planer på att lägga den på balkongen så vi får se om den blir kvar i sovrummet. Nu ska jag bara få till några fler kuddar i mormorsrutor att lägga på det vita virkade överkastet (se tidigare inlägg här).



Börjar också få lite snits på det här med att virka korgar/väskor och har gjort mig en rejäl garnkorg eller kanske ska kalla den väska den blir ju lite mjuk och formbar när den virkas så hög trots det kraftiga makramégarnet. Gjorde fyrkantig botten och virkade upp till den höjd jag önskade med fasta maskor, bytte till svart färg och virkade första varvet med fasta maskor i yttersta bågen (tyckte det var snyggt att få en vit kant längst upp mot det svarta) vek sedan ned den svarta kanten och virkade två handtag. Jag kan lova att denna är riktigt rejäl och det går i mycket! Kan även använda den som picknickkorg/väska är ju smidig att tvätta då det bara är att slänga den i tvättmaskinen. Man kan även vika ned handtagen och vika upp den svarta kanten så den blir mer "säckliknande" om man vill.



        


Ja det är lite av vad jag sysslat med de senaste dagarna när vädret varit lite sådär. Fast om jag ska vara ärlig så har det känts helt ok med lite regn då har man ju anledning att sitta inne och "knåpa" :))




P.S. Här är en till som fastnat i mormorsträsket och självklart har hon en egen virknål och eget garn :D




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback