Innehåll


RSS 2.0

"Var bor Prisitanten?"

* * *


- Hej Tant, jag undrar en sak...
- Jaha, vad är det du undrar då?
- Jo, jag undrar - kan man köpa en stjärna?
- En stjärna? Vad för stjärna menar du?
- En sådan som lyser på kvällen som man ser på himlen när det är mörkt.
- Nej, en sådan stjärna kan man inte köpa.
- Nähä.. men solen då kan man köpa solen?
- Nej, solen kan man inte heller köpa.
- Jaså... men du en sjö då, en sjö kan man väl köpa?
- En sjö? Kan man köpa en sjö, nej det tror jag inte man kan göra, det skulle nog inte gå.
- Men man kan väl köpa vatten i alla fall?
- Ja vatten kan man köpa, det finns i affären, du har säkert sett flaskorna som ser ut som läsk fast det är vatten i.
- Ja men då kan man ju köpa vatten och tömma ut det så blir det ju en sjö.
- Hm, jo fast det skulle bli väldigt många flaskor vatten och det skulle kosta väldigt mycket pengar.
- Men om man har jättemycket pengar kan man köpa alla flaskor vatten då?
- Mmm, det kan man göra om man har så mycket pengar men man måste förstås ha väldigt mycket mark att tömma vattnet på om det ska bli en sjö.
- Men om man har väldigt mycket mark och tömmer alla vattenflaskorna där då har man väl en egen sjö? Och om man köper hallondricka i stället för vatten då har man en hallonsjö, hihi.
- Ja, jo..
- En alldeles egen sjö som man får göra vad man vill med och som ingen annan får ha.
- Nej, så är det nog inte riktigt. Vi har ju allemansrätten och alla har rätt att få gå ner till en sjö och bada.
- Så då kan man inte äga en sjö?
- Nej, jag tror inte det.
- Nähä..suck! Men du, Tant, kan man köpa månen?
- Månen? Nä.. månen, den kan man.. månen.. jo, ja just det månen, månen ja den kan man köpa!
- Va bra! Men Tant vad kostar månen?
- Månen.. ja.. den kostar väl 3785 tusen miljoners miljarder.
- Oj, vad bra! Tack så mycket Tant! Men du Tant vem köper man månen...
- Nej se så, spring iväg nu.. det är nog presidenten av universum som säljer månen.. allt löser sig när du hittat honom.
- Åh vad bra Tant, tack så jättemycket du är så snäll, jag lovar att du kan få låna månen av mig om du vill, när jag köpt den, men bara du. Hejsvejs, nu ska jag springa till prisitanten av universen.. Men du Tant var bor den där prisitanten?
- Suck, jag vet inte, men fråga farbrorn där borta, han kanske vet. Hej då!
- Jaha, åh, du är bäst Tant, hej då, då, Tant, lalalala... Du farbrorn, hallå, farbrorn..



* * *



Kommentarer
Postat av: Tessa

Men var BOR hon då? ;-)

2011-01-09 @ 08:31:56
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback