Innehåll


RSS 2.0

Rådlös rådgivare

En son i USA som inte vet varken ut eller in och jag vet inte vad jag ska råda honom att göra. När han vill ha hjälp och stöd i beslut så står jag för första gången handfallen kan bara säga att jag inte vet och att jag stöttar honom oavsett vad han beslutar sig för att göra.

Han har sett fram emot utbildningen i USA fixat med alla papper och tagit sig dit. Väl där visar det sig näst intill omöjligt att få ihop de kurser han behöver för journalistlinjen på grund av att de är fulltecknade sedan månader tillbaka så tiden ska alltså fyllas ut med kurser som han ser som slöseri med tid och pengar. Vilket i sin tur kommer medföra att utbildningen tar längre tid än beräknat. Som han själv uttryckte det när jag pratade med honom tidigare idag "visst det är väl kul att lära sig spela piano men det är inte det jag är här för". De flesta på skolan verkar vara där i första hand för att glida runt, festa och njuta av klimatet, han har inte lyckats träffa någon som är inriktad på studierna.

Inom en vecka ska terminsavgifter och kursavgifterna vara betalda det är mycket pengar det handlar om och det är med full respekt jag lyssnar på Alexanders oro när det gäller utbildningen.

Det hela underlättas inte av att han är kär! Han är för första gången riktigt förälskad i en tjej här i Sverige och han saknar henne väldigt mycket. 

Inom sju dagar måste han nu besluta sig för om han ska vara kvar och påbörja utbildningen eller om han ska åka tillbaka till Sverige och studera här i stället. Jag hör besvikelsen i hans röst och jag hör frustrationen när han säger att han inte har en aning om hur han ska göra.

Hoppas de närmsta dagarna gör att han kan ta ett beslut som han själv är nöjd med och som gör att han får en positiv känsla inför närmaste året oavsett om det kommer vara i USA eller Sverige. Det finns inga rätt och fel! 


Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen - Livets utbildning är inte lätt!





Kommentarer
Postat av: Magda

Känns det inte rätt tycker jag att han ska åka hem. Söka in på utbildningar här hemma (Skurup, Kalix eller annan folkhögskola med inriktning mot media/journalistik) eller direkt in på någon journalisthögskolan. Under tiden kan han försöka skaffa praktik på tidning eller liknande. Är det just skrivandet som lockar eller media i allmänhet? Du skulle kunna ta kontakt med min bror och be om tips och råd, han har ju varit i branschen länge nu. Du når honom enklast via Facebook, men just nu jobbar han med Handbolls-VM så han kan vara lite svår att nå nån vecka framöver.

Det viktiga är att Alexander inte grämer sig - han gav det en chans, det blev inte det han hade hoppats, okej, vad finns det då för alternativ? Han vet ju vilket mål han har och då kommer han att nå dit!

2011-01-16 @ 11:10:28
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli Harrysson Hvass

Så bra skrivet Magdalena! Håller helt med dig precis så känner jag också bara viktigt att Alexander känner att han tar det beslut som känns rätt för honom. Vill inte påverka honom för mycket utan bara stötta honom hur han än gör. Ska säga till honom att han kan höra av sig till Martin om han har frågor eller funderingar runt yrket i allmänhet. Magdalena tack så jättemycket för ditt stöd!

2011-01-16 @ 13:00:46
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tessa

Åh nej det är definitivt inte enkelt jag känner med dig just nu som du kanske förstår även fast inte min dotter ska flytta till ett annat land utan till dej :) Jag har just förlikat mig med den tanken och jag hoppas verkligen inte att HON blir kär på riktigt för det har hon aldrig varit. Men så mycket pengar och kanske inte det blir som det ska? Jaa du, vad ska man säga och råda? han är nog klok efter som han vuxit upp med kloka föräldrar och syskon så du/vi får helt enkelt inse att han kommer att ta det beslut som får honom att må bäst? Det kanske inte är "Over there" och drömmen om ett annat land? det kanske är i Norden han ska studera? finns kanonbra journalist utb. London faktiskt :)

2011-01-18 @ 17:00:58
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback