Innehåll


RSS 2.0

Orkidéglädje

Häromdagen gick jag igenom mina orkidéer för att se hur de mår, tagit ur dem ur krukorna, skurit bort dåliga rötter och sedan planterat dem i ny kompost. Orkidékompost är benämning på det substrat man kan köpa för plantering av orkidéer, de allra flesta orkidésorter mår inte bra av att planteras i vanlig jord. 

Min egen åsikt om den orkidékompost man idag hittar i butikerna är att den är alldeles för "smulig" åtminstone för orkidéer som Phalaenopsis (brudorkidé) som har mycket kraftiga rötter därför köper jag pinjebark och blandar ut med. För ett antal år sedan hade jag en stor samling orkidéer både hybrider och rena arter tyvärr upphörde jag med min odling (av olika orsaker) de jag har nu är vanliga Phalaenopsis hybrider samt ett par Burrageara Nelly Isler, lättodlade och blomvilliga.

Phalaenopsis är en sort som trivs väldigt bra i så kallad Semi Hydro (S/H) odling vilket till exempel kan vara lecakulor i vatten. Har inte planterat några av mina nuvarande med denna teknik men jag kanske återkommer så småningom i ämnet och ska då redovisa för hur man går tillväga.

Man brukar säga att man ska plantera om när plantorna inte blommar och jag minns att jag brukade avfärda det med att det spelar ingen roll när man planterar om, när de börjar krypa ur sina krukor är det dags. Efter att jag nu gått igenom mina plantor kommer jag ihåg varför jag uttryckte mig så - de har ju stänglar hela tiden! Ja, faktiskt Phalaenopsis är en otroligt tacksam orkidé som genom nästan inget underhåll ger stänglar fortlöpande. Jag sköljer dem rejält under kranen i ungefär rumstempererat vatten cirka en gång varannan vecka - thats it! Ibland ställer jag allihop i badkaret och duschar igenom alla en stund - dock viktigt att det inte står vatten kvar i bladrosetterna.




Tycker att de är så underbart vackra med sina skiftningar i olika färger och nyanser.





Ytterligare en Phalaenopsis hybrid med vackert röd ådring mod det gula.





Den vita brudorkidén med gul läpp - alltid lika vacker!





Här den underbara plantan jag fick av min syster Annicka för drygt ett år sedan, fick den i samband med att Lovis föddes den 27/12-10 och den har blommat oavbrutet sedan dess. Nya stänglar har kommit och gått ut i blom innan de övriga vissnat bort.





En blomstängel på väg i en av phal hybriderna.





Älskar färgen på denna det är den mest intensivt röda orkidé som jag har sett i verkligheten. En underbar Burrageara hybrid "Nelly Isler". Burrageara är en hybrid av arterna: Cochlioda, Miltonia, Odontoglossum och Oncidium som sedan i sin tur odlats fram till diverse hybrider där Nelly Isler är en av dem.





Burrageara växer med så kallade bulber, till vänster i bild ses en bulb det är det ovala "skottet" som sticker upp ur bladrosetten. Till höger om den ses ett skott där bulben ännu inte är utvecklad, den kommer så småningom växa fram från mitten av det nya skottet. Den gamla bulben har gett två stänglar en från bladvecket på var sida om bulben, när stänglarna blommat över kommer bulben så småningom skrumpna ihop och ge all sin näring och kraft till förhoppningsvis två nya skott en på var sida som i sin tur ska ge nya bulber och stänglar.





Här en bild på ett skott med en bulb som kommit lite längre i sin tillväxt.





Ytterligare en bild på en av Burrageara plantorna - här ser man mitt i plantan till höger en bulb med nedvissnad stängel vilken nu kommer ge all sin näring till sina "barn" - de nya skotten :)


Måste till sist göra en förstoring på en av Phalaenopsisarna för att visa det vackra guldglittrande skimret som inte framträder riktigt på den första bilden.






Ska inte släppa taget om orkidéerna denna gång men jag nöjer mig nog med vad jag kan finna i svenska butiker det blir inga importer och troligtvis håller jag mig borta från de rena arterna möjligen någon Phalaenopsis eventuellt, de rena arterna kräver väldigt mycket vad gäller temperatur, luftfuktighet och ljus för att komma i blomning till skillnad från hybriderna som är många gånger lättare att hantera.

Kan konstatera att orkidéerna mår riktigt bra, mycket bättre än vad jag gör för tillfället men de glädjer mig med sina underbara vackra blomställningar. Vet inte vad det är men jag tycker blomställningar är så otroligt vackra inte bara orkidéer och andra för oss i norr krukväxter utan även balkong och sommarblommor - de gör mig glad. När det gäller bukettväxter är tulpaner och liljor de absoluta favoriterna.

Tidigare drev jag själv upp hundratals blommor varje år till rabatter och balkonglådor har tyvärr inte haft varken ork eller inspiration de senaste åren så det har fått bli handelsträdgården. Man blir bortskämd när man driver upp själv då man verkligen kan göra så rabatter krukor och lådor dignar av blomsterglädje fast å andra sidan blir det inte lika mycket att vattna.

Den vackraste och sötaste av alla blommor ligger dock inne i min säng och sover nu, ja jag tror ni vet vilken rosenknopp jag pratar om - vi brukar kalla henne Lovis och det är den lilla blomman som glädjer allra mest. Ska gå in och "snusa" lite på henne nu, nybadad  Lovis finns ingen blomma som doftar godare än så :)


Kommentarer
Postat av: Tessa

Oij vilka vackra orkidéer du har.. jag har inte hållt på med dem jag har haft såsom du men nu känns det nästan som att jag måste köpa några. Snart är det dags att börja driva upp härliga pelargoner igen, jag lyckades ju så bra i fjol så jag har fått blodad tand på att driva upp egna blommor :) MEN ingen är som sagt lika vacker som lilla Lovis :-D

2011-01-12 @ 07:23:18
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Matilda

Älskar den sista bilden! :D har du tagit bilderna? :)

2011-01-23 @ 16:00:45
URL: http://muttiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback