Innehåll


RSS 2.0

Kosmetisk lera - vardagslyx!

Har idag gjort en "lerpasta" för rengöring av ansiktet samt en olja för att hålla huden spänstig och återfuktad. Tidigare köpte jag färdiga produkter för hud och ansikte men när jag började läsa innehållsförteckningar fick jag klart för mig att många produkter innehåller så mycket tillsats och utfyllnadsämnen samt konserveringsmedel att de verksamma ämnena i princip hamnar i skymundan. Mina favoriter har varit Jabu'she och Decleor, mycket bra produkter med få tillsatser men det är dock väldigt lite innehåll till högt pris.

När jag själv rör ihop råvarorna behöver jag inte tillsatser som konserveringsmedel eftersom jag endast gör små "portioner", "lerpastan" har jag i kylskåpet och oljan i pumpflaska så inga fingrar kommer i kontakt med den.

 



Här en del av ingredienserna.

Till lerpastan använde jag följande:

Rosmarinavkok (kokade upp rosmarin silade och använde vätskan)
Rasul lera (marockansk tvållera)
Rosa lera (blandning av röd och vit lera)
Zinkoxid
Algmix (Fucusvesiculosus, Ascophyllumnodosum, Laminaria Diagitata)
Aloevera
Havssalt
Apelsinolja



Här är resultatet. Visst jag kan erkänna att det ser ut som kattmat men jag garanterar att den doftar gott och fruktigt av apelsin, den rengör och stramar upp huden - en riktig lyxinpackning!

Oljan att smörja in ansiktet med efter rengöringen innehåller följande:

Aprikoskärnolja
Nyponrosfröolja
Palmarosa
Rosmarin
Citrongräs
Geranium
Apelsin
Mandarin
Lavendel
Bergamott
E-vitamin





Denna slår Jabu'she och Decleor både innehålls och prismässigt samt den doftar underbart!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag blir helt matt av allt du gör... på ett positivt sätt :) dina tvålar går till historien och jag har alltid använt Jabu'she (stavas det så) och fått det köpt via folk som reser... Hur ska vi ordna detta nu då ;-) inte undra på att du ser ut som 30 åring och världens yngsta mormor :-D

2011-01-23 @ 00:58:47
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anneli Harrysson Hvass

Tessa tack för alla snälla ord! Tycker själv många av tvålarna är lite väl mjuka och kleniga men många vill ha dem så. Man får ta liten bit och tvåla in sig med.

Ja ditt lilla problem - det är väl inte så svårt att ordna - det får bli ett paket på posten helt enkelt - lätt som en plätt!!

2011-01-27 @ 17:55:21
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tessa

Dottern kommer ju ner och då kan jag skicka med pengar så köper jag utav dej, vill även köpa en till fotskrubbstvål den är underbar (jag som är fotskrubbare) Ja man får liksom "lära sig att använda tvålarna men de är ju underbara och jag snålar på dem ;-)

2011-01-28 @ 16:55:53
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback