Innehåll


RSS 2.0

Nattsömn

Är så vansinnigt trött, klåda och värk håller mig vaken på nätterna, i vanliga fall brukar jag ändå kunna slappna av och "halvslumra" det går inte nu, kan helt enkelt inte slappna av. När jag ligger i samma ställning en stund börjar värken och jag måste byta läge och vända mig i sängen vilket betyder att jag måste halvsätta mig upp och vända runt. För nackens skull är det bästa att ligga på rygg men på grund av ländrygg, bäcken och ben fungerar det inte och därför ligger jag alltid på sidan. Klådan är också enerverande men det jobbigaste nu är att jag inte kan "tänka bort det". I perioder kan jag koppla bort klådan och värken och på något sätt gå in i mig själv och om inte få fullgod sömn så i alla fall hyfsat djup avslappning.

Somnade i morse vid åttatiden när killarna åkt till skolan/jobbet och sov ordentligt i cirka två timmar, det kändes riktigt skönt.

Jag har skaffat mig allt man kan tänka sig i madrass och sängväg för att så mycket som möjligt ge förutsättning för god nattsömn. Har värsta tempursängen som till på köpet är höj/sänkbar och därtill ullbäddar i diverse varianter som nästan enligt reklamen ska få den lame att resa sig och gå. När det gäller kuddar har jag nog gått igenom alla på marknaden förekommande varianter, jag kan med gott samvete säga att jag verkligen gjort allt jag kan när det gäller sovkomfort.

Den höj och sänkbara tempursängen är verkligen skön och jag utnyttjar funktionen att ändra dess läge det är inte många nätter som jag inte höjer/sänker över eller nederdelen. När det gäller kuddval har det varit svårt att hitta någon som jag tyckt vara bra ända tills jag för första och hittills enda gången köpt något via TV-shop. Gick för ett par år sedan en reklam om kuddar som precis som allt annat som säljs via TV reklamen skulle vara helt revolutionerande och jag tänkte som så att har jag nu testat allt annat så varför inte testa dessa också.

Detta är det absolut bästa köp i kuddväg jag gjort, kändes lite "hård" första nätterna men när jag sedan lärt mig att "bulla" upp den på rätt sätt och få rätt stöd för nacken så är den för mig helt "outstanding". Kuddarna heter "Airmax" sökte på nätet men de är tydligen slut på den svenska sidan, här är en sida med länkar där man kan beställa dem från bland annat Nederländerna och England - http://www.twenga.co.uk/dir-Homewares,Bedroom-linen,Pillow-35260.

Men självklart finns det varken mirakelbäddar eller sängar som tar bort värk men det ger en behaglig känsla när man kryper ner i sin säng och vet med sig att man har det "liggvänligaste" man kan ha, brukar intala mig själv att det är skönt att kura ihop sig i sängen - trots klåda och värk - ibland fungerar det ;).




Har en extra inneboende nu, en ung, söt och trevlig tjej från Sollefteå (bekant till svärsonen) hon praktiserar på ett gym här några veckor. Hon går sista året på gymnasiet och ska söka högskola någonstans i Sverige och såg det här som en liten chans att dels få träffa Lars, Angelica och Lovis och samtidigt byta miljö några veckor inför eventuell flytt till hösten.

Jättefin, energisk och målinriktad tjej och man riktigt känner i luften längtan och glädjen av att vara så vuxen att hon kan ta sina egna beslut om vad hon vill göra i framtiden - en hel värld - ett helt liv ligger framför henne, underbart! Hoppas hon ska få några bra veckor här hos oss!

Dags att gå ut och klyva lite tännved så jag har till brasan i kväll, en maskin tvätt väntar, dammsugaren blänger på mig... och jag blänger tillbaka... går inte i så många knop just nu.




Kommentarer
Postat av: Tessa

Såå jobbigt med den obefintliga sömn och den värk du har hela tiden, ändå lyckas du att vara en sådan glad och varm människa.. jag pratade med er lilla inneboende för en stund sedan och hon TRIVS verkligen, hon har öst lovord över dig, ditt hem och givetvis över lilla Lovisen :)

2011-02-08 @ 14:42:05
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Annika

Hej Annelie!

Jadu, nattsömn, sängar, madrasser, kuddar - you name it..Är mycket glad för din skull att du äntligen hittat rätt i säng-madrass-kudd-väg! Jag har också prövat otaliga varianter, men får det inte att bli bra, det kostar ju en del med - enda utvägen snart tror jag är en vattensäng, eftersom jag har nervskador och diskbråck i ländrygg o nacke så får det inte "trycka" nånstans - har också svårt att slappna av och hitta ett välbefinnande..Men men, man har hållt på i över 20 år nu, konstigt att man står på benen ibland du =)..Men vi kämpar ju på eller hur? Ha det gott! Kram

2011-02-09 @ 20:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback