Innehåll


RSS 2.0

Elektronikfreak med mental färdighet?

Japp då har nästa lilla handikappvänliga elektronikprodukt inhandlats. Vad? Jo, en fönsterputsare - nej inte från Polen, från Tyskland - Kärcher, heter "han", synnerligen sympatisk liten produkt.

För att inte inlägget ska bli helt utan gnäll måste jag förstås börja att beklaga mig över fönsterputsningens ädla konst vilken inte behagar min nacke överhuvudtaget. Att med en trasa torka fram och tillbaka i ögonhöjd är efter ett fönster ren tortyr. Visst kan man anlita en fönsterputsarfirma men då måste alla fönster plockas ur på den dagen de kommer och självklart vill jag då även torka fönsterkarmar och fönsterbänkar. Jag har 23 fönster, två balkongdörrar + 12 stora balkongfönster och nej jag fixar inte att ens "bara" ta fönsterbänkarna på en och samma dag. Sen kostar det ju lite också sa den snåle.

I samband med att jag köpte Kärcher textil/golvtvätt (vilken jag är väldigt nöjd med) fick jag upp ögonen för att det fanns produkter även för fönstertvätt.

Bestämde mig för att testa Kärcher Fönstertvätt WV 50 plus. Hittade den på Pixmania.com för 521 kr, ett riktigt superpris enligt mig! Hämtade den på posten idag och var ivrig att prova. Började med att sätta ihop delarna och läste lite i det medföljande instruktionshäftet med bl a säkerhetsanvisningar:

"Denna apparat är ej avsedd att användas av personer (även barn) med begränsad fysisk, sensorisk eller mental färdighet eller av personer som saknar erfarenhet och/eller kunnande, såvida de inte övervakas av en person ansvarig för deras säkerhet eller har fått instruktioner av en sådan person hur apparaten ska användas."


Funderade lite huruvida jag passade in på beskrivningen ovan och om jag skulle gå över och be min bror komma för att, så att säga, övervaka mitt fönsterputsande. Men så tuffade jag till mig och tänkte att äsch.. det kanske ändå är så att det bara är mina barn som anser att jag har begränsade mentala färdigheter..?

Kände mig lite "Wild and Crazy" när jag fyllde fönsterputsmedlet i sprayflaskan (utan övervakning) och gick lös på första fönsterrutan.  Man använder alltså en sprayflaska med en torktrasa på, sprayar vatten/fönsterputs på rutan och torkar sedan med torkdelen (om rutorna är så smutsiga att det behövs) för att sedan ta vattensugen med gummiskrapa för att suga upp all vätska.

Jag fixade både de sensoriska och mentala bitarna i arbetsmomentet med bravur :) . Men allvarligt talat - jag är helt såld på denna behändiga lilla utrustning - det här skulle vara lika självklart att ha i ett hushåll som en dammsugare, prata om att underlätta städning. Det gick som en dans tog de sex fönstren i burspråket på övre våningen i ett litet nafs - spraya, gnid runt lite, dra några gånger uppifrån och ned samt en gång på tvären - klart!

Eftersom fönstren var riktigt smutsiga, framförallt på utsidan, så hade jag förväntat mig att tvättkudden på sprayflaskan snabbt skulle byta färg till brun. Men nej då, jag tog två fönster åt gången för att sedan skölja tvättkudden (när den fortfarande sitter kvar på flaskan) i rent vatten och den var hur ren och fin som helst. Vattnet som sugits upp däremot var riktigt skitigt, mörkbrunt till färgen men fönstren glasklara. Hur smidigt är det då inte att bara spraya och suga upp?

Så enkelt och jag förstår inte att denna suveräna produkt inte fått mer uppmärksamhet!





Mitt råd - KÖP!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Ja du var MODIG Anneli och vilken glädje att du tordes :-D ja fönsterputsning är ingen rolig grej även fast man KAN så en sådan kanske vore idé att införskaffa så det blir BRA också. Jag blir så irriterad då jag putsat och man ser ränder så det blir oftast flera dagars putsning för min del eftersom jag måste göra om och göra om tills jag blir nöjd.

2011-04-04 @ 00:01:56
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anneli H

Precis så är det för mig också Tessa jag tycker att jag torkar och torkar och aldrig blir det bra. Med den här skrapan som också suger upp var det superlätt och blev kanonbra.

2011-04-04 @ 20:53:54
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tessa

Vet du att i dag var första gången jag såg den på TV reklam, den har säkert gått förut men jag har väl inte tänkt på den :)

2011-04-05 @ 00:08:38
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: elektronikfreak

Kanske även jag borde köpa mig en Kärcher Fönstertvätt WV 50 plus. :-)



Tillhör väl dessvärre dom där som tvättar fönstren alltför sällan dessutom bor jag ända nere vid havet... bara 50 meter ner till Kalmarsund så det blir mängder med saltavlagringar på fönstren. :-(



Cheers...

elektronikfreak

http://www.elektronikfreak.com



2011-07-01 @ 13:50:22
URL: http://www.elektronikfreak.com
Postat av: Smilla

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-19 @ 01:03:10
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback