Innehåll


RSS 2.0

På mitt sätt..

Jag hatar skåp där allt ligger huller om buller, jag vill kunna öppna köksskåpet och där står byttor och kastruller ordentligt uppradade med plats emellan - snyggt och överskådligt. Samma med linneskåp och garderober vill ha mina kläder ordentligt ihopvikta/upphängda, kontor, garage, förråd, tvättstuga.. ja det spelar ingen roll var det är - jag vill veta att det jag ska ha finns precis på sin egen specifika plats. Den lilla tanken man lägger på att hänga/ställa tillbaka någonting man använt där man tog det sparar så mycket tid och irritation när man nästa gång ska ha den saken - så tänker jag iallafall.

Här hemma är det inte så just nu - det är kaos i varenda skåp och garderob man kan hitta. Ska jag ha en liten vispskål får jag plocka "fjorton" andra byttor och skålar först för att om möjligt hitta vispskålen - om den ens är i det skåpet jag letar...

"Jag ska vara glad att jag får hjälp att plocka ur diskmaskinen"

Visst - det är ju bra - men om man "slänger" ur diskmaskinen och "kastar" in sakerna på första lediga plats - jag vet inte.. kanske lika bra jag gör det själv - som barnen säger - "om du inte är nöjd kan du lika gärna göra det själv - varför gnäller du?? Först gnäller du för att vi inte tar disken ... och sedan är det gnäll när vi gör det...."

Jag vill ha hjälp "på mitt sätt"! Den hjälp jag får vill jag ska vara sådan att jag slipper göra om det - det är resultatet jag pratar om - inte utförandet. Får jag hjälp att putsa fönstren så får man putsa på precis vilket sätt man vill bara fönstren blir rena men jag räknar såklart med att jag inte ska behöva torka fönsterbänkar och plocka trasor när arbetet är klart - för då kvittar det - då har det ändå gett merarbete åt mig.

Förstår att det kanske inte är så lätt att hjälpa mig när man inte får göra som man vill men hur skulle det vara om man till exempel går till frisören för att få hjälp att få håret klippt och han/hon klipper lite som hon själv vill...

Det står storstädning och rensning av skåp och garderober på schemat - och det ska göras på mitt sätt - så "huka er gubbar för nu laddar hon om"!



Kommentarer
Postat av: Tessa

Vad är kaos för dej? ;) här är det verkligen kaos och jag har insett att jag curlat mina ungar aaaaldeles för mycket. Nu då jag försöker förändra det är det svårt. MEN då man har ungar som är så pass vuxna att de får rösta hemma (jag får höra det så fort vi diskuterar något)så tycker jag att man har rätt att ställa lite krav på att det ska vara den ordningen som den som har huvudansvaret i hemmet (och håller i en ständigt öppen plånbok) vill ha det. Det är ju inte så att det är NYTT för dem då de växt upp på det viset. MEN jag förstår ditt dilemma, jag vet inte hur många gånger jag gjort en "grund" som sedan ska va enkel att följa men nu är det KAOS igen...Å samtidigt är det jag som tillåtit detta för jag inte orkat tjata o gnälla. Ladda om nu och gör på det sätt DU vill ha det :-D

2010-09-09 @ 08:06:33
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anonym

Om det här är dom största problemen så tycker jag ni ska vara väldigt nöjda mer era liv :) Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete!

2010-09-09 @ 11:13:15
Postat av: Anneli H Bloggaren

Tessa: Nej - det här är inte kaos för mig - det är kaos INUTI skåpen där allt ligger huller om buller ;)

Anonym: Du som inte vågar skriva vem du är har tydligen inte läst min blogg för i så fall borde du förstå att jag har MYCKET större problem att dras med än städning! Du missade också poängen i mitt inlägg - att när man ber om hjälp för att man inte orkar själv och det leder till eget merarbete då väljer man kanske att inte be om hjälp och att det underlättar när man slipper leta efter allt man ska ha. "Bättre lite skit i hörnen ...." Klyscha som inte säger någonting mer än att man rättfärdigar sig själv med att det är ok att leva i sin egen skit - och det är det ju - vi väljer själva i vilken miljö vi vill leva!

2010-09-09 @ 11:51:42
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback