Innehåll


RSS 2.0

Macroner och Pannacotta!!

Macroner och Pannacotta - när jag skrev det slog mig tanken att det låter som något man skulle kunna ta till när man är så där lite smått förargad, det får nog bli mitt "ordspråk" :)

Svängde ihop några macroner (macarons) och en pannacotta att bjuda på till dagens kaffegäster och som den bloggare jag är så följer här en dokumentation. Recepten finns sist i inlägget.





Började med att skålla och hacka mandeln till macronerna.





Jag vispade äggvitorna tills de blev skummiga och
blandade i sockret lite i taget under fortsatt vispning.




När allt socker är tillsatt vispas tills blandningen
blir riktigt fast och krämig.




Den hackade mandeln blandas med florsockret
och siktas ned i marängsmeten.





Smeten spritsas ut på bakplåtspapper - här kom jag på
att jag glömt färga smeten samt upptäckte att jag rört
lite för dåligt i den. Därav de toppiga små macronerna
som inte riktigt vill flyta ihop.




Färgar den kvarvarande smeten med blå hushållsfärg
och samtidigt blir den lite mer "rörd" - perfekt! Nu får
de vila en stund på plåten innan det är dags för ugnen.





Efter 15 minuter i 150 gradig värme är de klara. Tyvärr sprack några
skulle låtit dem ligga en stund till innan jag tog in dem i ugnen.





Rörde ihop två varianter på fyllning - chokladfrosting och...





... lime som jag gav lite extra gul färg.





Klickade på fyllningen, lade på locket och
vips var Macronerna klara.





Dags för pannacottan. Kokar ihop gelésocker och grädde.
Tack och lov för gelésocker så man slipper kladdet med
gelatinblad! Smaksatte med vaniljsocker.




Fyllde upp i vackra kristallglas och lät dem kallna i kylen.





Pannacottan toppades med grädde, hallon,
mango samt en noblesse.




Framdukat för kafferep, macronerna blev riktigt bra,
smälte som smör i munnen och pannacottan var inte
fy skam den heller - gästerna var nöjda!
 




.. och här är hon som "gjordet", lite
trött men nöjd :))


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Recept:

 Macroner / Macarones

100 g mald mandel (mandelspån)
200 g florsocker
5 msk strösocker
3 äggvitor

Frosting / Fyllning

60 g mjukt smör
300 g florsocker
100 g philadelphiaost
1 pressad lime (eller annan smaksättning)
ev. färg

Pannacotta

4 dl grädde
1 dl gelésocker
smaksättnng (vanilj)
garnering - bär, grädde choklad


Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag har länge funderat på att göra macroner men inte kommit mig "för" nu ska jag ta tag i det :) denna vecka faktiskt!

2010-11-02 @ 19:57:16
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: anna

Åh wow jag måste ju bara testa att göea detta också,vad fint det blev.



Några shopping ocht ävlings tips från mig

http://www.florafie.blogspot.com/ och www.frokenm.se



trevlig kväll

anna

2010-11-03 @ 16:33:20
Postat av: Maria

Ser sagolikt gott ut!!! Fixar du att äta mandel? Jag vågar knappt äta något alls längre (igen), men vet nu att det inte lönar sig att försöka förstå sig på häxan.../Maria

2010-11-08 @ 14:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback