Innehåll


RSS 2.0

Vad kan man göra för pengar?

Plan Sverige, SOS barnbyar, Världsförälder, Röda Korset, Läkare utan gränser, Action Aid, Friends, UNICEF, Världsnaturfonden, Radiohjälpen, Greenpeace, Rädda barnen, Bris, World Childhood Foundation, FN osv osv...

Tänker på alla dessa organisationer som samlar in miljarder kronor världen över varje år för att hjälpa utsatta på vår jord och ändå ser det ut som det gör... och pengarna används i länder där västerländsk valuta är värd många gånger mer. Kan inte låta bli att ställa mig frågan om pengarna verkligen används på rätt sätt, trots att man på TV visar alla skolor som byggs, brunnar som grävs och medicin som kommer fram så ställer jag frågan igen - används pengarna verkligen på rätt sätt?



 


Kommentarer
Postat av: Sara

Det du kan vara säker på att MINST 75 procent av insamlade medel kommer fram när det gäller alla svenska organistioner som har ett 90-konto. För vissa slags givanden ännu mer, om du till exempel väljer ett så kallat öronmärkt projekt. Om du blir fadder är det mer än 75 procent som kommer fram och pengarna går öronmärkt till barnets by/område där organisationen gör massor av bra saker. Då får du dessutom information från barnet och området hur saker och ting förbättras. Jag har fadderbarn i PLAN och ActionAid. men man kan ju också bli så kallad världsförälder genom Unicef - men det är inte öronmärkt givande. Lycka till!

2010-05-03 @ 09:14:29
Postat av: Bloggaren

Jo, jag förstår att en stor del av pengarna kommer fram men tanken slår mig att det är så många miljarder kronor världen över som går till välgörenhet och ändå ser det ut som det gör.

2010-05-03 @ 21:35:51
Postat av: Tessa

Tyvärr har det ju visat sig att mycke pengar inte kommer fram... Jag hade ett fadderbarn genom PLAN länge men har sagt i från mig det, nu kan jag skänka en slant om jag inte vet vad jag ska ge bort till någon i present tex. Men jag brukar helst ge bort kläder och leksaker till människor som jag VET om åker till länder och delar ut. Då får man ju se att det kommer fram tex. är det en kvinna som åker till barnhem i Estland, då skickar jag med en packe kläder, köper lite pennor och twist (gummiband inte godis ;)) och andra saker som är platta och lätta för att skicka med :)

2010-05-04 @ 09:30:48
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback