Innehåll


RSS 2.0

Golfsmärta

Idag blir det inget fysiskt arbete utfört dags för vilodag. Känner mig faktiskt riktigt duktig när jag stoppar mig själv och tar det lugnt kanske låter som en självklarhet att man gör det när man har värk och en kropp som säger ifrån. Men - nej så är det inte, i alla fall inte för mig har jag något som ska göras så bryr jag mig inte om ifall det gör ont inte ens om det gör RIKTIGT ont. Vet att det låter helt fullständigt korkat och det är lite svårt att förklara men det går göra saker trots att det gör ont så länge det inte förvärrar och ger mer skador. Jag har blivit bättre på att känna av när smärtan blir ihärdig på ett speciellt sätt då är det dags att sluta för dagen annars blir natten och nästa dag näst intill outhärdlig men det händer ändå att jag kör på trots att det gör ont och trots jag vet vad det leder till. Det ger sådan tillfredsställelse just för stunden - tillfredsställelse trots smärta - och ibland kan jag till och med njuta av den intensiva smärtan som gör att jag måste ta mina smärtstillande mediciner och stänga av allt annat.

Smärtan gör också att när urtikarian och klådan är som värst kan jag fokusera på smärta i stället för klåda och den typ av smärta som den medför. Urtikaria och den klåda och trötthet/dåsighet den medför är många gånger värre än "vanlig" smärta i rygg, nacke, ben det är till och med värre än när den värsta nervsmärtan från diskbråcken i nacken drar igång.

Hur kan jag förklara det, det är svårt men på något sätt känns det som jag kallar vanlig smärta mer fysisk, den kommer av nerver i kläm och annat men den andra smärtan sätter på något sätt kroppen ur spel den sitter liksom långt inne och jag kan inte komma åt den.

En annan typ av smärta är när jag gått för länge på hårt underlag, med länge menas max en timma i ett varuhus till exempel, då smärtar det under fötterna och inuti benen upp till höfterna, när det börjar vet jag att jag måste sätta mig en stund. Den här smärtan gör att jag inte kan fokusera på vad jag ska handla spelar ingen roll om det så vore att jag skulle få välja gratiskläder i någon dyr märkesaffär - jag måste bara få sätta mig. Finns inget annat än att söka upp en bänk eller ett kafé där jag kan slappna av en stund då kommer kraften tillbaka och jag klarar en "runda till". En shoppingdag gör ALLTID att det är smärtstillande som gäller nästkommande dygn men det kan ändå vara värt det för det ger så mycket annat.

Sedan är det dom här ryckningarna i vänsterbenet men de är värst när det är kallt och jag har belastat benet för mycket. Märkte av det nu när jag stått på stege och målat då benet i vissa lägen vill börja rycka och skaka beroende på hur jag belastar det på stegen. Vet inte om det beror på att reflexerna är hyperintensiva och framför allt i vänster ben, har ju inte fått någon riktig förklaring till det här än av läkarna. Men det är som sagt inget större problem bara fruktansvärt irriterande när jag känner av det.

Trots det här har jag så smått funderat på om jag eventuellt skulle återuppta mitt golfande låter väl förmodligen också helt korkat. Men mjukt underlag fungerar mycket bättre än hårt och tänk om jag kanske skulle kunna gå nio hål, vet att jag kan få intyg från läkaren så jag kan använda golfbilen men det tar jag bara till om det i så fall skulle vara absolut nödvändigt. 

Men frågan är med skadorna i nacken tre diskbråck, förskjutna kotor och förträngningar i alla rotkanalerna kan man ens svinga då? Jag vet inte men jag har en tanke att jag kanske kan lära in ny kortare sving förstår så klart att jag inte kan gå på mina 19 i hcp och inte på långa vägar kan närma mig mina forna utslag och jag vet att det kommer att svida. Har så svårt begränsa mig när jag vet vad jag har kunnat och egentligen skulle klara men det vore förmodligen väldigt bra träning för mig att anpassa mig efter mina förutsättningar i stället för att "köra på som en dåre". 

Golfgreppet får jag också justera då jag var tvungen att operera vänster hand, det fanns inget brosk kvar det var ben mot ben så man fick mejsla bort ben och fylla i med någon typ av "pasta" i stället för brosket. Så det blir ju lite som att börja från början med både grepp och sving.

Det här är bara funderingar ingen aning om jag gör slag i saken men jag åker nog troligen upp någon dag till rangen i alla fall för att testa om det överhuvudtaget är möjligt. Hörde också att man börjat med "pay and play" här uppe på måndagar med kravet en som har 36 i hcp i bollen, det låter ju bra då kan jag ju prova utan att behöva betala ett helt års medlemskap kanske i onödan. Men med lite hjälp av Pro:t på banan, så kanske jag kan hitta lämplig teknik ... vem vet.

Säkert många som tycker att det låter helt idiotiskt men man måste ha något fritidsintresse utanför hemmet och det har gått alldeles för lång tid nu utan att jag gjort annat än varit här hemma och bowlingen är så klart inte överhuvud taget något alternativ att återuppta. Det är ju också så mycket trevligare på en golfbana än i en bowlinghall :)

Får se vad det blir av det hela... en dag när det är fint väder och andan faller på så är det nog dags att putsa upp klubborna - kan ju inte bli mer än att det inte fungerar och då har jag ju i alla fall testat.


Kommentarer
Postat av: Tessa

Att sluta då man är på topp är svårt men du fixade det denna gång och jag skrev ju att du var duktig :-D jag är impad för så duktig var inte jag i går då jag var "duktig" och fick ett tokryck och städade och torkade ur skåp och grejjer i dag får jag lida för det med trötthet och huvudvärk bla. Men du, att du ens orkar leva med dina smärtor är helt otroligt även fast du inte har något val så skulle nog vem som helst gå in i en djup depression.

Stor kram på dig!

2010-05-13 @ 20:30:40
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Tessa - jag orkar inte alltid lika mycket, har man "huvudet" med sig som jag brukar säga då klarar man smärtan bättre. Det jag lärt mig genom åren är att när man väl gått över gränsen då är det bara att ta de dagar man behöver för att "klara av" igen och de dagarna ska man inte gör någonting bara ta det lugnt, stänga av huvudet och samla kraft. Tillåta sig att helt gå ner i varv, sova en hel dag och bara vara. Mår inte dåligt dessa dagar det är mer som att kroppen måste få återhämtning, idag känner jag direkt när det är dags att ta den där "jag går och lägger mig igen" dagen och jag klarar så mycket mer på det här sättet när det gäller smärtan. Urtikarian fungerar på annat sätt när den är som värst finns ingen chans att välja det är bara att försöka stå ut. Kram på dig också!

2010-05-13 @ 22:04:43
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback