Innehåll


RSS 2.0

Sköldpaddor på sommarbete

I går var det dags för mina brorsbarns sköldpaddor att få komma på "sommarbete" i vår damm. Vintern tillbringar dom i ett akvarium som är fint iordningställt åt de två "paddorna". Det är två Reeves Kärrsköldpadda eller som de heter Chinemys Reevesii och de trivs ypperligt i dammen och det känns verkligen bra att de under en del av året kan få tillgång till ett lite friare liv.

Min bror bor granne med mig så barnen kan komma och titta till sina sköldpaddor så ofta de vill.

 

 

Här är de två, honan är större än hanen som också nästan blivit helt mörk och tappat de fina teckningarna som dock honorna behåller hela livet. Klicka på bilderna för förstoring.

 
 

Här släpper Jennifer och Nimbus ut dem via "rampen" som jag byggt åt dem för att de lätt ska kunna gå upp på land. Även det lilla huset ovanför rampen har jag byggt och isolerat med frigolit, lagt frigolitisolering ända ned till 50 cm i jorden. Detta för att sköldpaddorna ska ha möjlighet att söka skydd på land och eventuellt gräva ned sig om de mot förmodan skulle bli kvar över vintern. Vi har dock alla år tömt dammen och tagit upp dem på hösten för att inte riskera att de inte överlever vintern.

Såg riktigt roligt ut när de gick ner i vattnet, de åkte kana på "buken" (eller plastron som det heter) via rampen ner i dammen - med en hiskelig fart. Det syns på den andra bilden att sköldpaddan längst ner är i rörelse. Den översta (honan) var lite försiktigare av sig, men gjorde strax efter även hon ett "rutschkanedyk".

Nu har de ytterligare en skön sommar framför sig tillsammans med den enda överlevande guldfisken och en massa grodor och paddor. Det känns bra!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Så mysigt med en trädgård där det är lite levande liv :)

2010-05-25 @ 22:11:44
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback