Innehåll


RSS 2.0

Gråtfria glasögon från Hedenhös

Glasögon vilket förbaskat elände, har haft syn som en falk i hela mitt liv ända tills för ett par år sedan då de klassiska armarna blev för korta. Inser nu att jag aldrig egentligen fattat vad det innebär att ha glasögon och hur besvärligt det kan vara att se i dem. Har till och med ibland varit lite avundsjuk på dem som haft glasögon för att jag tyckt det varit snyggt.

Började som alla andra när det gäller "ålderseende" med läsglasögon och redan där började frustrationen med att plocka dessa eländen upp och ner ur väskan för att läsa på innehållsförteckningar och annat där man på senare år dragit ner textstorleken, sparar väl in på bläck eller nåt.. för det är väl inte bara min syn... eller...

I alla fall så började jag även få vissa problem även på håll, såg suddigt beställde ny tid hos optiker det fick bli nya glasögon - progressiva.. åhh det låter ju som svaret på alla världens problem.. glasen var slipade, polerade, nya generationens glas, antireflex.. och så vidare - jag gick på rubbet! Kände mig lyrisk när jag gick ut från optikerbutiken och trodde nog näst intill att varenda krämpa i kroppen skulle försvinna bara jag fick dessa fantastiska glasögon. Hyfsat ny glasögonanvändare som jag var så svalde jag snabbt när den "lilla" summan av 10 papp skulle dras på kontot - meeen jag skulle ju både bli snygg och se bra ut:)

När jag väl fått glasögonen på näsan så tycker jag inte att jag ser så bra som jag borde när jag ska läsa och även på håll känns det inte riktigt okey. Tänker att man måste nog vänja sig, det har man ju hört så många säga så jag försöker ha dem så mycket som möjligt men efter en månad går jag tillbaka och påtalar att jag inte får skärpa när jag läser det blir suddigt, får inte fokus med båda ögonen på samma ställe. Känner mig ganska dum när jag går ut ifrån optikern och hans assistent som menar att jag måste ha dem på mig mer så kommer jag att vänja mig och jag ska absolut inte titta med ett öga i taget och så vidare... Jaha, var inne ytterligare en gång någon månad senare man kollade då så glasen var rätt i förhållande till pupillerna annars samma visa.

Jag kände att det var något som inte var som det skulle men jag orkade inte bråka stog ut drygt ett år då jag vände mig till en annan optiker. Tog honom ca 5 sekunder att säga vad han misstänkte var problemet och efter undersökning bekräftas hans misstankar - jag hade "latent skelning". Hmpf.. tänkte jag först och kände mig nästan kränkt.. jag skelar minsann inte... och sedan hade man kollat det några år tidigare i samband med neurologisk migränutredning och då var allt okey. I vilket fall som helst så hade jag det nu och efter ytterligare neurolog och ögonutredning på sjukhuset så konstaterar man att höger öga inte är helt med. Det här är inget som syns därav kallar man det latent, man upptäcker det via synundersökning.

På grund av det här "nya tillståndet" med min syn så klarar ögonen inte progressiva glas, problemet framträder främst vid läsning då jag får dubbelseende - jag förstog inte att det var så utan såg det bara som suddigt, det blir en skugga på texten. I stället för progressiva glas får jag nu i stället "dubbelslipade" hmpf, igen typ stenåldersglasögon men det är bara att gilla läget.

I ett år har jag nu haft dessa och visst jag ser men de gör mig fullständigt vansinnig, jag ser på håll och jag ser att läsa men mellanläget - typ datoravstånd blir suddigt - så jag får alltså fortfarande hålla på att ta av mig och på mig eländena. Ytterligare problem uppstår när jag läser, handarbetar eller gör annat på det avståndet, efter cirka en halvtimma får jag dubbelseende - riktigt rejält och tydligt dubbelseende, frustrerande och irriterande.

Var på nytt hos optikern för att kolla om något behövde justeras och det var det så klart, det blev små justeringar på både nära och långt håll. Dubbelseendet kunde man inte göra något åt eftersom jag har det även när jag håller för ett öga och då har det inte med synen att göra utan med hur "hjärnan" hanterar signalen från ögat.. bla bla.. För att se på mellanavståndet fick jag nu istället för dubbelslipade glas, trippelslipade.. yes! Var dubbelslipade stenålder så vet jag inte vad jag ska kalla dessa förhistoriska skapelser.. Pappa Hedenhös skulle kanske ha jublat.

Idag fick jag en pling i mobilen att glasögonen kommit, jag åkte så fort jag kunde för att hämta dem. Måste säga att jag är jättenöjd - slipningarna syns nästan inte alls och jag ser nu på ALLA avstånd - WOW. Har dem på mig nu när jag sitter här och skriver kan dock tyvärr konstatera att dubbelseendet med en lång skugga under texten på tv:n, skarpa kanter och så har dykt upp efter en stunds skrivande... så det får väl bli en runda till hos ögondoktorn. Det gör mig inte så mycket just nu, är ändå så nöjd att alla avstånd funkar så mycket bättre. Sen tycker jag dom är snygga också mina nya á la pilotglasögon (nej, Magda inga märkesglasögon dessa kostade bara drygt 4' *skratt*). Men jag kan faktiskt tycka att man borde få en viss del av glasögonkostnaden på recept, för visst är det lite "sjukt" att man inte ser ordentligt.. eller? Hur sjuttan har folk råd?? Ska aldrig någonsin mer grymta när jag hör folk laga sina glasögon... fast man behöver kanske inte ha samma i typ hundra år som min mormor hade.

Nu kanske jag till och med kan se golfbollen.. fick förresten mitt hcp 18.6, aj aj.. då hjälper det nog inte med glasögon om man inte hållt i en golfklubba på 7 år... äsch spelar ingen roll - gör det för att det är kul - eller hur?

Nu ska jag gå runt i mina nya glasögon och kika i varje spegel, varje fönsterruta och tycka att shit, jag ser ju riktigt bra ut och det är absolut förbjudet att gråta i nya glasögon så i fortsättningen är det *smile* som gäller :))





P.S Jag tror knappt ni ser "Hedenhösrutorna" .. eller?


Kommentarer
Postat av: Tessa

Nopp jag ser dem inte, bara ett par snygga glasögon :) men vilka rundor du har fått gå för att få ett par skapliga, jag håller fullständigt med dig att det i allafall borde finnas något högkostnadsskydd för brillor...

2010-05-22 @ 22:36:03
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback