Innehåll


RSS 2.0

Gardiner på utsidan och disktrasor

Trött idag men kände ändå att jag ville göra något i "projekt måla huset" . Fönsterblecken runt nedre burspråk samt blomlådorna där skulle sättas tillbaka och blecken vid övre burspråket skulle tas bort. Funderat på hur jag skulle göra med markiserna tänkte först att jag skulle montera ner dem men vid närmare inspektion kan jag bara konstatera att de är ditsatta med rejäla bultar så det förslaget avslogs. Kom då på idén att använda växtväven, jag har som skydd i rabatterna vid eventuell risk för frost, att täcka de nedre markiserna med. Tycker det blev riktigt bra faktiskt med risk för att grannar och andra som åker förbi tror att jag fått ännu mer tomtar på loftet än förut och satt gardiner på utsidan av huset :).

Att jag skulle måla utan att skydda markiserna är helt omöjligt, jag kan inte måla utan att droppa och spilla. Har väl blivit bättre på att hålla färgen på rätt ställe men det är bara att inse att jag måste ha skydd för det som inte ska bli vitmålat - vis av egen erfarenhet.

När jag kom till nedmontering av övre fönsterbleck fick jag ett fullständigt "jagblirsåförbannadpådenhärjävlaskiten" - utbrott. Jag fick bara inte bort dem, de satt som berget, jag går upp och ner för stegen, vandrar muttrande runt i trädgården och i en liten svag sekund fick jag för mig att jag skulle låta dem sitta och måla dem på plats. Den idén varade tack och lov bara just en sekund tills jag återigen påminner mig om min oförmåga att hålla rätt färg på rätt plats - vitt hus och svarta fönsterbleck - ingen bra idé att måla på plats om jag skulle hålla i penseln.

Sansar mig något och tänker att jag kanske kan få bort dem från insidan om jag öppnar fönstren. Tar med mig några verktyg och går upp på övervåningen för att göra ett försök. Klockan är nu ca ett och vid köksbordet sitter sjuttonåringen och äter frukost - ja ni hörde rätt - frukost. Slår mig ner och tar en kopp kaffe med honom och muttrar min irritation över fönsterblecken. Efter kaffet är det dags för försök från insidan - men nej - tvärstopp, finns inte en chans att jag kan få bort dem. Vandrar runt likt "Joakim von Anka" i ren frustration, sjuttonåringen ger mig den där - "mammadukanintetroattdukanallt" blicken, så okey jag ber den styrketränande ynglingen som fortfarande se ut som en surikat i kroppen om hjälp. Faktiskt lyckas han få bort alla blecken utom ett och jag vet precis hur det kommer sluta med det.

Son nummer två i en ålder av tjugofyra och spännfyllda tatuerade muskler kommer när han gått upp så där vid fyratiden eller nåt slita bort det där bläcket, ge oss en blick och säga "tur att ni har mig".

Ja det är det väl.. tur jag har dom båda två och dom är två duktiga killar, den äldste som tagit tag i studierna först nu och som det går riktigt bra för studiemässigt och som äntligen vet vad han vill med sitt liv och den yngste som alltid presterar topp i skolan och sköter allt han tar sig för. Men jag kunde ändå inte annat än mumlande ifrågasätta varför i hela världens namn ingen av dem valde bygglinjen... är just nu inte så hjälpt av nåt matematiskt snille.

Det var en parentes i det hela... jag gick i alla fall tillbaka ut i regnet med intentionen att skrapa övre delen av fasaden vid burspråket men jag viker mig - nu regnar det alldeles för mycket till och med för mig. Så varför ska jag stå ute i regn när jag kan gå in tända en brasa ta på mig något skönt och sticka färdigt en disktrasa, ja det är ju frågan :)

Man kan ju också undra varför jag stickar disktrasor... ja - bara för att det går och har stickat så mycket tröjor, mössor, sockar så nu är det kul med disktrasor. Sedan läste jag någonstans hur mycket utsläpp som är förknippat just med tillverkning av disktrasor så då dök den lilla miljö-entusiasten upp i mig och det känns som jag gör något bra när jag tillverkar mina "bambutrasor" - naturligt antibakteriella - jag tycker det är häftigt!




Wow - ny trend, olika färger och med volang - det kanske skulle vara något ;)

Man skymtar yngste sonen i fönstret på övervåningen när han hjälper till att ta bort fönsterblecken - tack för hjälpen :)




.. och här en disktrasa - "bambu modell blå". Går också alldeles utmärkt att använda som grytlappar. Ska göra i lite olika färger så kan man använda dem till olika saker, en färg till fönster, en till dammtrasa och så vidare. Blir inte några billiga trasor direkt om man ska ha 100 % bambu - det garnet kostar på nätet 97 kr / 50 g. Hittade 90 % bambu + 10 % soja för 47 kr / 50 g, har beställt och ska testa. Det garn jag har hemma nu är 70 % bambu + 30 % bomull och kostar endast ca 35 kr / 50 g och finns att köpa hos närliggande spinneri. Jag kanske kommer fram till att de fungerar lika bra är ju en tredjedel av priset - jag tänker att om någon annan skulle vilja ha så kanske man inte vill betala nästan 100 kr för en disktrasa. Skulle i och för sig kunna göra dem tunnare med enkelt garn då får jag ut två stycken på 50 g. Det återstår att se hur jag gör... får prova mig fram.

Det var allt för en stund... god eftermiddag!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Vilken rolig beskrivning av dina barn och tur att de hjälpte dig i allafall :) ser ju riktigt coolt ut med gardiner på utsidan ;-) Fina disktrasor och vad bra att de kan användas som grytlappar också för de är ju väldigt snygga faktiskt.

2010-05-15 @ 12:15:51
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Sofia

Hej

Hur gick det med dina disktrasor? Funkade det i 70/30-blandning? Jag är sugen på att sticka några till julklappar och kan få tag på 70/30 från Hjertegarn, är det det du använder? Kan man koka dessa trasor? Jag har använt bambutrasor från Ekelunds tidigare, och det funkar ju verkligen bra.

2010-11-13 @ 08:58:41
Postat av: Anneli H

Hej Sofia,

Jag köper garnet 90/10 från http://bambooisgreen.se/ (länken längst ner under garn och tyger). 70/30 är som du säger Hjertegarn, båda fungerar bra men mina favoriter är ändå 90/10 bambu/soja med dubbelt garn - ja de går att koka. Det blir säkert jättefina presenter! Roligt att du hittade min blogg!

2010-11-13 @ 11:27:13
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback