Innehåll


RSS 2.0

Fullt på hårddisken!

Har sista veckan som jag berättat tidigare dragit ner på alla "måsten", har helt enkelt inte klarat av allt som ska göras det slår stopp i både huvudet och kroppen. Av saker som ska göras brukar jag göra lite varje dag, ett projekt i taget, och sedan med några dagars mellanrum vilar jag och gör bara det nödvändigaste. Senaste tiden har det ändrats på så sätt att jag hittar ingen "återhämtning", ser bara massa "måsten" som lagras på "hårddisken" och just därför har jag försökt bryta mönstret och stoppa in mer "må bra saker".

Bestämde mig idag för att göra en lista på alla saker som ska göras och som hänger som en tyngd över mig. Skriver ned dem och låter dem finnas på papper i stället för i mitt huvud och när en sak är gjord kan jag stryka den. En del är saker som kommer ta lång tid att göra andra är sådant som behöver göras nu och om ett tag igen.

När jag satt med min lista kom jag att tänka på att "jag är en bloggare" så varför inte ta kort på det som behöver göras och lägga det i bloggen - då har jag stoppat undan en del av det på ytterligare ett ställe. Sagt och gjort så nu har jag dokumenterat mina "måsten" och "varförharintedethärblivitgjort - saker".


Här kommer listan:



Fixa slang till rengöringspumpen i dammen



Installera och få igång fontänen till dammen




Köpa jord och blommor till blomlådorna




Ta bort drivbänkarna som jag nu odlar maskrosor i ;) bestämt mig för att inte plantera i dem i år.




Rengöra och rensa plattorna vid uteplatsen



Klippa häcken längs garaget.



Klippa tallhäcken



Plantera sommarrabatten



Rensa perenn/stenparti samt ta bort förvuxen gran (i bakgrunden)



Ta bort trädhortensian som inte klarade vintern.



Klippa vinstocken vet inte hur mycket av den som klarat vintern än.



Persikoträdet har också tagit skada i vinter måste ev. tas bort.



Måla baksida + hela takfoten på huset samt lilla balkongen.



Måla takfot garage samt baksida.



Trädgårdsmöblerna behöver ses över, nya dynor - de är smutisga, trasiga och har fuktfläckar.



Muren ska putsas, målas och läggas svarta tegelpannor på.



Plocka in veden 5 kbm som kommit idag.




Städa "förrådet/verkstaden"



Städa garaget



Åka till tippen




Fixa handbromsen på Mercan.



Göra färdigt innertaket i garaget.



Fixa rördelar samt montera rör till kyl/frys



Slipa och betsa trappstegen i trappan



Måla / byta en golvlist i hallen som jag tappade stearin på.



Storstädning i biorummet, även ta ridå och draperier + golv/väggar/tak.



Renovera sovrummet som inte gjorts sedan vi byggde 1990/91



Lägga nytt golv i träningsrummet.



Städa och möblera stora balkongen.



Omplantering av krukväxterna.


Det är det här jag snubblar över just nu, det har inte riktigt fått plats bland den vanliga städningen, tvätten, disken och allt annat. I vanliga fall gör jag bara saker utan att tänka men just nu är jag less på så mycket och blir irriterad när jag får ont, inte klarar av eller orkar. Såklart behöver jag inte själv klara av att fixa alla saker men det är jag som måste se till att det blir gjort och det stör mig att jag inte rent fysiskt klarar av allt utan måste be om hjälp. Känns som jag "ligger efter" i år, i vanliga fall hade dammen och trädgården varit i ordning för länge sedan, och blomlådorna hade dignat. Det är ju så underbart härligt när lådorna och rabatterna är fyllda med växter, det är "bra saker" som hamnat på "måste-listan" trots att jag går och väntar på att ta tag i planteringen och ser fram emot det. Det roliga har "tryckts" undan av "måste"...

Självklart kan man säga att "det där behöver du inte bry dig om nu, det kan vänta", eller "det där är väl inte så viktigt", spelar väl ingen roll hur trädgårdsmöblerna/dynorna ser ut eller "det är väl bara att åka och köpa nya dynor" och så vidare. Fast det är inte riktigt så enkelt, det kommer ju nya saker hela tiden och jag känner att jag nu på något sätt vill få mig själv att tycka det är okey att trädgårdsmöblerna inte är i helt perfekt skick och ta det när jag tycker det känns roligt inte för att det känns som ett måste. Så nu är hårddisken rensad och måste-listan är en "närjagharlust-lista".  Är lite "arga snickaren" varning på det här.. eller?

Åkte i går upp en sväng till golfbanan och slog lite vid övnings-hålet, chippar och inspel, hade värk men tänkte ändå att jag testar första hålet för att se hur det känns. Kan säga att det kändes verkligen inget vidare hade alldeles för ont, var dumt att ens testa ett hål, måste hitta en balans. Min tanke är att köra lite träning på rangen och övningshålet en dag i veckan och en annan dag gå lite på banan, tycker att jag borde kunna fixa det.

Vad känns bra? En tur med "finbilen" i sommarväder med rutorna nere och takluckan öppen, stereon på med massa 60-talsgodingar och en tanke på att gå 18 hål på golfbanan. En tanke om att hitta "brasaker" som knuffar bort "måsten" och "vadduärvärdelöskänsla", få tillbaka självsäkerheten och tron på mig själv, en tanke om att inte vara ensam.


♥  He asked me if I wanted to dance ...and then he kissed me  ♥



Kommentarer
Postat av: Tessa

Det tär att ha saker på sin mentala måste lista, även fast det är saker som ingen mer än du tänker på så är det ändå sådant som ska göras innan DU mår bra.Försök att leva efter den gamla devisen, en sak i taget och det viktigaste först.. Eller i ditt fall så tycker jag du ska göra det roligaste först, då brukar resten gå liiiite lättare :)

2010-05-25 @ 07:24:40
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Maria

Jag har också alltid listor. Måste skriva ner sakerna, dels för att det är lättare att få något gjort när man får bocka bort men också för att slippa tänka på "eländet" hela tiden. Häromdagen röjde jag bland lapparna i tvättstugan. Där satt lappen från förra sommaren. Många av punkterna som inte var strukna är de som kommit upp på listan i år igen. Så du, det du inte gör i sommar kan du göra nästa sommar!

2010-05-25 @ 07:43:10
Postat av: Bloggaren

Nej, mentala listor är inget bra! Bra idé att ha listan/listorna i tvättstugan, ska sätta den på insidan av en av garderobsdörrarna. Precis min tanke också som du säger Maria att det ska kännas bra att få bocka av från listan. Tessa ja just nu kör jag efter att göra det som känns roligast först.

2010-05-25 @ 10:23:02
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback