Innehåll


RSS 2.0

Disktrasor och avfall...

Stickade mig en disktrasa i bambugarn, det är 70 % bambu och 30 % bomull. Bambu är antibakteriellt samt står emot mögel det är till och med så att det inte behöver besprutas vid odling ens, och bambun behåller sina egenskaper även när man tillverkat garn av det.

Läser man information om disktrasor gjorda av bambu hävdas det att man kan använda dem i flera år och att de blir inte "sura" och luktar. Jag har inte förut testat bambutrasor men är väldigt nöjd med lintrasorna jag stickat och det kokar jag. Det enda med lintrasorna är att de lämnar lite ludd efter sig, det minskar med tiden men jag stör mig på det.

Man kan också om man vill försäkra sig om att bli av med bakterier i trasorna micra dem - en minut i micron så är allt "biologiskt" dött :)

Trasan jag stickade blev väldigt mjuk, använde dubbelt garn men den blev kanske lite väl stor. Har två nystan blått ska ta dessa och sticka några mindre sedan ska jag beställa bambugarn i 100 % bambu. Känner på mig att jag kommer bli väldigt nöjd med dessa trasor - ska utvärdera om några veckor :)


       
 

Avfallshantering och sopsortering är så himla enkelt, jag förstår inte att inte alla sorterar fast å andra sidan har jag fått strida för sopsorteringen även här hemma så det kanske inte är så konstigt. Från början var det ingen som visste var dom skulle slänga nånting i mina "byttor", då gjorde jag små "skyltar" med text för respektive behållare - då började jag fundera på om dom var analfabeter.... men nu börjar det flyta på efter ett par år, dom har väl insett att jag inte är förhandlingsbar när det gäller detta.

Så här fungerar det här hemma hos oss. Under diskbänken har jag tre behållare märkta med: Metall och Aluminium, Mat och Trä (typ glasspinnar), Mjukplast.

Mjukplast kan jag ändra till bara plast för avfallsstationerna har nu endast en behållare för plast - kanonbra!





I min städskrubb har jag ytterligare fyra behållare - jättebra ikea plast lådor - de har jag märkt med: Hårdplast, Glas / Metall, Mjukplast, Papp / kartong (mjölkförp. o dyl). Här har jag även en "Ikea-påse" för returburkar samt en större lite grövre plastkasse för reklam och tidningar.

Här kan jag nu också ta bort och bara ha en för plast, kan då dela på glas och metall om jag vill. Varför jag har plast och metall på två ställen är för att i dessa större behållare slänger jag större saker, typ plastflaskor och sådant, under diskbänken blir det mer mjukplast, smörpaket o dylikt. Metallskräp blir inte så mycket, lite aluminiumfolie, värmeljushållare och korkar / lock på flaskor och burkar.





I trädgården har jag två vamkompostbehållare där den ena vilar och den andra fylls på och så varannat år töms den då färdiga jorden ur och den andra får vila. Fungerar väldigt bra - här slängs allt från räkor, kräftor, kött och grönsaker till hushållspapper och servetter. Bredvid komposten har jag en tunna med spån typ sådan man har till hästar som "strö" i boxarna - superbilligt och räcker hur länge som helst - man tar en handfull och strör över varje gång man lägger i något och rör om då och då med en grep eller en speciell "skruv" som är gjord för att röra i komposten med. Det här gör att nedbrytningen går fort och hindrar att det uppstår dålig lukt - luktar det har jag skött komposten för dåligt.

Med andra ord sköter man det här så är soptunnan helt tom, finns ingenting som inte passar i min sopsortering. Att åka iväg med avfallet är heller inga som helst problem, återvinningstationen ligger på vägen till affären så det är bara att stanna till och slänga när man ändå åker förbi.

Det man behöver är såklart plats för behållare att samla skräpet i men som ni ser så är det ej heller så stor plats som många tror.

Nej, nu är det dags att ta hand om en maskin torr tvätt och en blöt - med andra ord det andra kretsloppet i huset :))

En länk med lite information om bambu - här kan man även köpa bambu-garn. BambooIsGreen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback