Innehåll


RSS 2.0

Glassbilen!!

Mitten på mars klockan är snart halv åtta på kvällen och vad hör jag om inte glassbilens välkända "trudelutt". Hur i hela fridens är det möjligt? Gata upp och gata ner, gasa, bromsa, växla upp, växla ner, stanna, starta och så vidare.. tvärt emot alla regler som gäller för att minska avgasutsläpp i dagens "rädda miljön debatt". Har inte hört något om glassbilarna .. hur lyckas de smita undan kritik? Försökt utröna om bilarna är extremt miljövänliga eller något sådant... icke hittar inte ett ord om att så skulle vara fallet på någon av de två stora hemglass-leverantörernas hemsidor i Sverige. Råvaror av hög kvalité och naturliga färger... men utsläppen då?

Märkligt - eller hur? Läser på den ledande hemglass-sidan att glassförsäljning med utkörning till landets hushåll startade år 1968 och försäljningen sker idag i 4 länder till ett konsumentvärde på över 1 miljard svenska kronor! Hur mycket koldioxid blir det? 

Glass klarar sig tydligen undan med en hel del... tänk om vi skulle börja köra, bröd, mjölk, ost, korv .. ja ni förstår vad jag är ute efter.. Är det någon skillnad - kylbil som kylbil..

...och hur i hela faderullan kan det bli dyrare att köra glassen till ett par enstaka butiker per ort i stället för varje kvarter i hela kommunen, borde vara "hugget som stucket" - det butiken lägger på i pris per glass och det man sparar i bränsle - eller? Utan att vara matematisk expert kan jag räkna ut att glassen skulle kosta mig det samma i butiken men jag har då besparat vår miljö en hel del koldioxid.

Har bestämt mig för att hemkörd glass = nej tack!

P.S För att inte tala om ALLA de gånger som mina barn vaknade av den välkända trudelutten när de var små, barnen lade sig vid sjutiden och bilen kunde komma allt emellan sex och tio på kvällen - och JA, jag har köpt glass av bilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback