Innehåll


RSS 2.0

Glädje, krokus och lyxbilar

Funderade över glädje idag och huruvida man kan mäta det eller ej. Glädje är ju en känsla som är svår att beskriva, försöker tänka efter hur det känns att vara riktigt glad och hitta ord för det. Ett är säkert och det är att det känns bra, det är skönt, en känsla av lättnad i kroppen där allt besvärande och jobbigt för en stund är borta. Ofta hör man ordet lyckorus, det är ett bra ord, ett rus av glädje och lycka där allt runt omkring suddas ut och det ger tillfredsställelse.

Kan man känna olika typer av glädje? Spontant svarar jag "ja" och tänker då på om jag hör en rolig historia och skrattar så tårarna rinner och jag får kramp i magen är det inte samma som när jag till exempel får en bukett blommor av någon jag tycker om. Nej, nu blir det komplicerat, det är nog inte riktigt rätt ord att jag känner glädje när jag hör en rolig historia - det är skratt. Måste man skratta för att känna glädje - nej det måste man ju inte men kan man skratta utan att känna glädje då? Jo, det kan man nog.. eller.. jag tänker lite åt hållet svart humor.. då känner man väl ingen glädje trots att det är roligt..

När jag planterat lökar på hösten och ser de vackra tulpanerna blomma på våren då känner jag glädje, det gör mig glad och upprymd. Efter att ha storstädat hela huset och det luktar rent och fräscht känner jag också glädje och tillfredsställelse trots att det kanske inte var så roligt under tiden jag städade. Handlade en ny lampa till vardagsrummet häromdagen det gav glädje och tillfredsställelse, jag var nöjd med valet av lampa och gladdes åt att den passade så bra i rummet. Att få hålla ett litet barn ger glädje, att få trösta och hjälpa ger också glädje både hos den som hjälper och den som tar emot hjälpen. Är detta olika typer av glädje? Nej, jag tror faktiskt inte det, inte i den korta goda stunden då är glädjekänslan den samma. I långt perspektiv kanske vissa saker/händelser gör att känslan av glädje håller i sig olika länge men själva glädjen i sig ger samma känsla.

Men om det är så.. då kan man alltså känna precis samma glädje för en liten krokus i rabatten som för att köra hem sin nyinköpta bil i miljonklassen.

Ja, jag tror faktiskt att det är så - men det gör inte ont att åka i en lyxbil om man har möjlighet :)

www.dawnleblanc.com

Foto: www.dawnleblanc.com


Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag tror inte heller att glädjen går att "mäta" inte heller tillfredsställelse :) fast det är ju ändå olika sorters glädje man känner i olika situationer. Just nu har jag min bror här och min syster med familj kommer i morgon det gör mig glad i hjärtat men inte så att jag skrattar högt vilket man gör i en unik situation. Men som sagt glädje är glädje!

2010-04-01 @ 12:49:26
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback