Innehåll


RSS 2.0

Tvål för trötta fötter

Har nästan slut på en av mina favorittvålar, den jag kallar för "fotskrubb", så jag tog mig i kragen och gjorde en sats idag. Lyckades till och med dokumentera det hela i bilder :) . Min fotskrubbstvål innehåller följande:

Olivolja, Rapsolja, Ricinolja, Kokosfett, Vatten, Havssalt, Pimpsten, Blå tvålfärg, Vit (titandioxid), socker, Eucalyptus, Pepparmynta, Rosmarin

Började med att ställa fram laptopen på bänken för att ha tillgång till receptet. När man gör tvål är det oerhört viktigt att alla ingredienser mäts upp med exakthet därför är jag hela tiden noga med att kontrollera utifrån mitt recept. De recept jag använder har jag knåpat ihop själv och det jag ändrat i denna satsen från tidigare är att jag haft i mer pimpsten samt i stället för endast fint havssalt bytte jag hälften till grovt.



Plockade fram alla ingredienserna plus handskar, stavmixer, våg och termometrar.



Som sagt.. mycket viktigt att mäta allt mycket noggrant. Kokosfett och oljorna värms sedan tillsammans i en gryta.



Vattnet kokas upp och får svalna till ca 20 grader. Därefter töms natriumhydroxid (kaustiksoda) försiktigt och väldigt lite i taget under kraftig vispning ner i det avsvalnade vattnet. Natriumhydroxid står inte med i innehållsförteckning på tvål eftersom det har försvunnit helt och hållet i den färdiga tvålen det är dock ett måste att ha med eftersom det är det som gör att det blir tvål - oljorna förtvålas. När natriumhydroxid blandas med vatten bildas värme därför är det ytterst viktigt att vara försiktig och ta i lite i taget i vattnet. Jag brukar, som syns på bilden, ha behållaren med vattnet i diskhon som jag fyllt med vatten och is. När allt är ordentligt blandat tar jag i lite strösocker vilket gör att tvålen kommer skumma lite mer, annars gör saltet i tvålen att det blir väldigt lite skum. Tar nu också i titandioxid som färgar blandingen vit, detta gör jag för att det ska bli lättare att sedan få tvålblandningen i en vacker blå färg.



I den vänstra bunken är det ihopsmälta fettet och i den högra natriumhydroxidblandningen.
Nu behövs två termometrar och när blandningarna håller samma temperatur blandas de samman genom att röra ned natriumhydroxidblandningen i oljeblandningen.




När de två blandingarna rörts samman används en stavmixer och man kör på högsta hastighet tills blandningen, som man säger, "spårar" - det betyder att den tjocknar - den ska vara som majonäs - ett bra tips för att veta att det är klart är att dra med stavmixern över "smeten" och då blir det "spår" som är kvar en liten stund. Nu är det dags att ta i salt och pimpsten, saltet gör att smeten kan förtvålas väldigt snabbt och bli tjock så det gäller att arbeta lite snabbt.



Om man vill ha en "överfettad" tvål (det vill jag ha) då tar man i ca 10 % av den olja man vill överfetta med nu. Överfettning betyder att den oljan finns helt och hållet kvar i den färdiga tvålen - den "förstörs" alltså inte av natriumhydroxaiden. Till detta använder jag de bästa och hudvänligaste oljorna som olivolja, ricinolja, rapsolja, aprikoskärnolja.. ja och så vidare beroende på vad för sorts tvål jag gör.

Doft och färg blandas i. Färgen är oerhört koncentrerad så det gäller att ta lite i taget.



Jag använder en "spatel" för att röra ned färgen och vill jag ha den strimmig så gör jag bara några tag innan jag tömmer upp tvålblandningen i formen.



Här har jag rört ned en del blå färg och är på väg att tömma upp tvålen i formen. Formen har jag gjort själv med gångjärn på sidorna för att det ska bli lätt att ta ut tvålen när den ska skäras.




Jag vill ha lite "marmorering" på ytan så jag droppar lite extra färg och rör med ett grillspett.




Så där nu är jag nöjd. Nu lägger jag lite smörpapper ovanpå och täcker med handdukar sedan får tvålen vila tills den blivit fast. I vanliga fall skär man tvålen efter ett dygn men när det gäller salt-tvål måste man göra det medans den är mjuk annars är det svårt att dela den.



Efter cirka två timmar tar jag ut tvålen från formen - den var kanske idag i mjukaste laget, men det gick.



Här är den färdigskurna tvålen som nu ska stå och mogna i cirka 4-5 veckor innan den kan användas.





Så där ja... nu kan jag fortsätta hålla ordning på fötterna :) Förresten det är synd att ni inte kan känna hur det luktar - eukalyptus och pepparmynta har spridit sig i hela huset.

Nu ska jag ta en dusch.
Känner på mig att det här kommer bli en bra kväll!


Kommentarer
Postat av: Tessa

Men du... du som är så duktig borde verkligen öppna en liten webbutik och sälja de saker du gör :) allt från fina hakklappar till tvål, klänningar ja ALLT!! Angelica måste ha ärvt det konstnärliga efter dig :-D

2010-06-22 @ 13:31:12
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Lite svårt sälja saker när tillverkningen går i "skov" smile .. jag har allt haft tanken men är rädd för att ge mig in i för mycket med tanke på sjukdomen .. gör saker nu när det känns roligt och när jag orkar... men så duktig är jag inte det är inte så svårt.

2010-06-22 @ 21:24:34
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad jag är imponerad av dej! Håller verkligen med om att du borde öppna webb-shop!

2010-06-23 @ 07:34:49
Postat av: Bloggaren

Tack Maria! Måste också tacka dig för tipset om "hundborsten" den är helt fantastiskt bra - nu är det riktigt roligt kamma både hund och katt!

2010-06-23 @ 10:01:52
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback