Innehåll


RSS 2.0

En ljus idé!

Ja, då var jag igång igen, med ett nytt litet projekt, gjuta ljus har jag inte provat tidigare men har gått och funderat ett tag på att testa göra lite doftljus. Eftersom jag ibland gör egen tvål har jag naturliga doftoljor hemma så det jag behövde införskaffa var ljusmassa, vekar och färg. Sagt och gjort köpte igår en färdigblandad ljusmassa och testade smälta, tillföra färg och doft och det blev riktigt bra förutom att jag undrade varför i hela fridens namn jag köpt en parafinblanding när det blir mycket bättre ljus, som brinner längre och behåller doften bättre om man använder någon typ av vax, till exempel bivax. Med andra ord var jag inte riktigt nöjd så idag åkte jag bort till biredskapsfabriken och bytte min låda ljusmassa till bivax och stearin.

Jag mixade bivaxet med 25% stearin för att ljusen inte skulle bli allt för mjuka och till formar använde jag blomkrukor, plastburkar och aluminiumburkar. Det var lite knixigt med färgen i och med att bivaxet är gult men får jag hålla på ett tag så lär jag mig nog komma tillrätta med färgblandingarna också :) dofterna jag använde idag var lavendel och bergamott.

Nu ser jag fram emot att testa fler färger och dofter!



Här en bild på en del av dagens projekt.


Kommentarer
Postat av: Angelicah

jaa dottern vill ha stora ljus i grått,svart eller vitt.. ljusa gröna skulle oxo gå bra..:) stora runda fina ljus..eller fyrkantiga om du vill exprimentera:)

2010-06-17 @ 20:37:37
URL: http://www.angelicah.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Nemas problemas!

2010-06-17 @ 22:04:56
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback