Innehåll


RSS 2.0

Dubbelsuck!

Fortsatte idag mitt elarbete i husvagnen med att försöka fästa kopplingdosan vilket inte var så lätt när det man ska fästa i är nageltunt. Fick göra en "fuling" och sätta en liten "tvärslå" rakt över dosan för att få den att sitta på plats. Trångt eländigt och krångligt.. men nu är den på plats i alla fall.





Trädde sedan upp kabeln bakom ryggstödet till soffan och upp till hyllan.

 


Skalade kablarna och monterade dit dem - jord i mitten och strömkablarna på var sin sida. Ja, detta moment gjorde jag ett antal gånger då jag envist lyckades få den skalade kabeln för kort - helt klart inte med i huvudet idag.

 

Satte dit "skalet" till kontakten och monterade upp den på väggen. Ja, det låter ju lätt att montera upp den på väggen men det går ju inte när jag satt dit skalet - pucko! Alltså bort med skalet sätt upp kopplingsdelen med kablarna på den i husvagn så kallade väggen för att sedan skruva dit skalet - även här gick det snett - förbaskade skitkontakt (gammal begagnad den enda jag hade hemma). Saknades skruvar att fästa i väggen med och satt självklart i fel hål - de hål som skulle användas till ytterhöljet - bara skruva ner eländet igen och göra rätt. Svettigt nu!

 

Så där till slut är jag nöjd med mitt verk! Sätter i strömkabeln till husvagnen för att testa och japp uttaget vid golvet fungerar MEN får ingen ström i mitt nya uttag. SKIT!! Tar bort kopplingsdosan vid golvet - den gröna ni vet och där ser allt ok ut får sätta tillbaka allt där igen och går vidare till precis uppsatta kaffebryggarkontakten, skruvar ner, tar isär och se där en kabel som lossnat och inte undra på det som jag slitit i den. Får alltså ytterligare en gång göra om ovanstående moment för att få dit uttaget på väggen - jag blänger stint på förlängninsdosan som ligger på golvet! Men nu äntligen fungerar uttaget! Då slår det mig att jag i min iver att montera dit kabeln glömde kapa den till rätt längd - alltså typ en meter för lång - men det får jag leva med bara att vira ihop i det övriga ormboet (hatar sånt) och låtsas att jag inte ser det. En kopp kaffe satt helt på sin plats vid det här laget.


 

Tog bort batteriladdaren jag satt dit och kopplade en mindre på batteriet och fixade till så allt hade plats. Testade så batteriet laddade när strömmen var påslagen - och jo, det gjorde det men det LÄT - ett irriterande tickande ljud. Så vad göra - jo kapa kablarna igen till den precis installerade batteriladdaren och sätta tillbaka den som jag satt dit från början. Efter lite trixande samt någon liten regel som stöd så fick hela härligheten plats!



Då var det dags att montera dit det färdigmålade handfatet. Kan inte påstå att jag är nöjd med målningen, penseldragen syns tydligt det syns dock inte på kort. Som allt annat idag så började återmonteringen av handfatet "bra" - fick för mig ta bort det lilla munstycket på kranen för att rengöra det och vad händer - jo, jag vrider sönder det såklart! Kan inte göra något åt det nu har ju ingen annan kran till hands. Efter lite skruvande har jag dock lyckats få både kran, vattenanslutning och avloppslang monterad.

 


Har också kört igenom vattenslangar och dunk till diskhons vatten med ättika så nu är de så rena jag kan få dem. Den dunken står i "kofferten" i fram på husvagnen så det är inte helt lätt dra ny slang därifrån. Ordning och reda i kofferten, vattenkanna och extradunk samt låda med lite verktyg .. ifall..




Pust, suck och stön.. varit bökigt idag men har till slut ändå lyckats reda ut det mesta. I morgon ska vagnen packas för färd till Dalarna!



Suckar lite för mig själv när jag tittar på hyllan med eluttaget .. fick till det som jag ville till slut.


Kommentarer
Postat av: Magda

Du är duktig du!!!

2010-08-17 @ 23:36:03
URL: http://magdasblogg.blogg.se/
Postat av: Anneli H Bloggaren

Nej, Magda jag vet inte om jag är duktig.. jag gör det som behövs.. lite på mitt sätt.. men det är alltid roligt att höra att man är duktig :))

2010-08-18 @ 13:01:10
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Tessa

Du ÄR duktig, händig som fixar och donar.. och snyggt blir det :)

2010-08-19 @ 12:46:10
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback