Innehåll


RSS 2.0

Brott och straff

Missade ni Tom Alhands dokumentär "Att stå utanför och se in" där han följer Annika Östberg under hennes första dag i frihet efter 1 år i svenskt och 28 år i amerikanskt fängelse så kan jag rekommendera att ni ser den.

Dokumentären väcker mycket tankar om hur olika vägar våra människors liv tar och hur olika vi hanterar det vi utsätts för samt det vi själva utsätter andra för. Annika nu 56 år gammal gör ett starkt intryck på mig och man kan väl ändå inte säga annat än att trots att hon var delaktig i en polismans död så har hon sonat sitt brott. Vad mer kan man begära än att man tar sitt straff, blir fri från drogmissbruk samt ångrar sitt handlande, det som hänt kan inte göras ogjort.

SVT play - Att stå utanför och se in


Samtidigt läser jag nu om Emma 19 i Kristianstad som blev svårt misshandlad den 6:e november 2009 av sin före detta pojkvän. Det var ett mordförsök där pojkvännen försökte strypa henne, han sparkade och skar henne i ögon och underliv han hade också tidigare våldtagit henne. I samband med strypförsöket fick hon så svåra hjärnskador att hon fortfarande inte har något närminne och kan inte prata. Pojkvännen blev dömd till 12 års fängelse för människorov och misshandel men nuvarande advokaten Leif Silbersky anser att det är ett extremt hårt straff och att det finns utrymme för ordentlig strafflindring.

Emma hade tur som överlevde även om hennes liv förmodligen aldrig mer kommer bli det samma som innan misshandeln, men att hon överlevde förringar inte enligt min åsikt det brott hennes pojkvän begått. Pojkvännens handlande har på inget sätt räddat henne, han var ute efter att ta hennes liv.

Låt honom sitt fängslad så vi skyddar andra unga tjejer från hans våldsamhet, låt honom sitta fängslad så länge att han förstår innebörden i sitt handlande, så länge att han ångrar sitt handlande och även ändrar sitt beteende.

Hur lång tid är det? Jag vet inte, det kanske är 10, 15 eller 20 år eller han kanske aldrig mer borde släppas ut. Den som utför sådana här brott ska enligt mig ha ett långt straff där det ingår rehabilitering för att i möjligaste mån försäkra sig om att beteendet inte upprepas - "skydda oss själva genom att hjälpa en brottsling att inte längre vara brottsling" - det kanske är en omöjlighet.

Rapporteras så gott som dagligen om liknande händelser jag reflekterar knappt över dem längre... ser överskriften "19-åring misshandlad i natt.." och sedan går ögonen till nästa rubrik... Tog mig lite tid idag att reflektera över vad som fanns bakom överskriften ... en skrämmande verklighet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback