Innehåll


RSS 2.0

Frisktillstånd

Efter att ha ansett mig vara helt frisk vaknade jag en morgon för ca sjutton år sedan (1993) med klåda och svullnader samt en brännande känsla i huden över nästan hela kroppen. Tog mig snabbt till akutmottagningen där flera olika läkare tittade på mig och efter diskuterande hit och dit konstaterades att jag drabbats av ett nässelfeberutbrott. Fick en dos kortisontabletter samt skulle återkomma om det inte hade gått över inom en vecka. Fem dagar senare står jag åter vid akutmottagingen i samma tillstånd men nu är även läppar och ögon svullna. Får ytterligare kortisondos samt en sexveckorskur med kortison och även antihistamintabletter daglig behandling. Informeras om att det händer att nässelfebern kan sitta i ca 2 - 3 veckor så jag behöver inte vara så orolig men om svullnaden går ner i halsen måste jag naturligtvis snabbt uppsöka akutmottagningen.

När det gått ca fem veckor tar jag återigen kontakt med vårdcentralen då läget inte förbättrats, har fortfarande uppblossande kraftiga nässelfeberutbrott varje natt. Remiss skickas till hudmottagningen...  sedan allergimottagning, hudmottagning, medicinmottagning, hudmottagning, allergimottagning,.... o s v

Det skulle bli allt för omfattande att beskriva hela min sjukhistoria men under åren som följer konstateras att jag har celiaki (glutenintolerans), autoimmun sköldkörtel, kraftig gräsallergi, nässelfebern (som kallas urtikaria) diagnostiseras genom blodprov som kronisk autoimmun, även tryckutlöst urtikaria, dermografism (annan typ av urtikaria) angiödem (svullnader ögon,läppar), DLE - en typ av bindvävssjukdom, migrän med aura, diskbråck

Urtikarian lever till stor del sitt eget liv men triggas av föda som höjer histaminvärdet i blodet samt allt som innehåller Bensoesyra eller Salisylsyra i någon form. Bensoesyran finns i E-nummer 210 till 219 samt naturligt höga doser i lingon, hjortron, blåbär m.m. Har under åren ett flertal gånger fått åka akut till vårdcentral för att få adrenalinsprutor då kroppen reagerat med anafylaktisk chock och kraftiga blodtrycksfall på grund av urtikarian.

Urtikarian lider jag fortfarande av, varje natt i varierande grad, men idag känner jag "den" så väl att jag vet när jag kan klara äta lite blåbär och när jag helt måste undvika den typen av mat.  Har testat all medicinering som finns tillgänglig för denna sjukdom men tyvärr hör också ihop med denna typ av sjukdom att vissa får kraftiga biverkningar av en del läkemedel. Provade Metotrexat som är ett läkemedel (en typ av cellgift) som visat sig ha mycket god framgång när det gäller Kronisk Urtikaria och det fungerade väldigt bra men tyvärr fick jag blödningar så läkarna tillät mig inte fortsätta behandlingen.

I samband med urtikarian har jag haft värk i kroppen och för ca fyra år sedan ökade smärtan samt jag tappade känsel i höger hand även värken ner i benen och under fötterna ökade. Efter magnetröntgen konstaterades att jag hade ett antal diskbråck i nacken samt förskjutna kotor och förträngningar i rotkanalerna. Detta kunde till viss del förklara smärtan i nacke och höger arm. Konstaterades också att jag har hyperaktiva reflexer i benen samt svarar positivt på Basinskis reflex vilket kan tyda på neurologisk sjukdom. Detta skulle också kanske kunna förklara den smärta, "ryckningar" och "stickningar" jag har i benen. Efter att ha genomgått omfattad utredning på neurologen kan man i dag inte säga att jag har någon neurologisk sjukdom - vilket så klart är oerhört skönt - men smärtan och symtomen i  benen finns där och man kan inte förklara vad det rör sig om, tiden får utvisa.

Hur påverkar dessa sjukdomar mig? Tröttheten, en ibland helt förlamande trötthet, att vilja göra saker men inte orka. Tröttheten gör att "huvudet" lägger av .. man är med fast ändå inte... svårt förklara. Den ständiga värken kan man på något konstigt sätt lära sig att leva med - man kan göra saker trots att det gör ont - men det går inte när man är för trött.

Det som jag fortfarande inte ens själv förstår är hur man står ut med är urtikarian och dess klåda och svullnader - den är tortyr både psykiskt och fysiskt. Har i perioder genom åren tacklat det på olika sätt - till exempel, jag kan tillåta mig en liten fläck där det är okey att klia för att inte helt tappa besinningen och klia överallt, har också hittat något slags mellanting mellan vakenhet och sömn - som en djup avslappning för att koppla bort klådan. Läkarna säger att min kropp är i "högvarv", immunförsvaret har "taggarna" utåt och funkar inte som det borde - det sliter på både psyket och kroppen - det tröttar kroppen.

Varför är det värst på nätterna? Läkarna förklarar det med att vårt kroppsegna kortison sjunker samt adrenalinnivåerna är lägre på natten när kroppen är trött och vill sova.

Jag orkar verkligen inte alltid med det här, är i perioder så fullständigt less på att ha en sjuk kropp, och vissa nätter struntar jag i att vara "förståndig" och inte klia - jag river allt jag kan - bara för att det för en liten stund känns skönt att få klia.

Ibland vill man ha någon att bara "gnälla" för... bara få säga att "nu är det riktigt jobbigt" .. Man vet att ingen kan hjälpa men det känns bara skönt att få ut sin frustration. Andra dagar tar man det hur bra som helst och känslan "det är bara göra så gott man kan - det kunde varit värre" finns där. Efter alla år har jag lärt  mig att det går upp och ner och det är skönt att veta när man mår som allra sämst att snart "klarar jag av det" igen. 

Trots allt så känner jag mig som att jag är "frisk" i min sjukdom .. jag inte på det sättet jag var innan sjukdomen bröt ut men som det är nu så är detta mitt "frisk-tillstånd" så länge det håller sig på samma nivå, skulle det eventuellt komma ytterligare krämpor så ändras "frisk-tillståndet". Känns bättre att tänka på frisk-tillstånd än sjuktillstånd och jag är ju faktiskt frisk att göra allt jag klarar av och det spelar ingen roll att det är andra saker än vad jag klarade för tio år sedan.

Om det skulle vara någon som vill veta mer om Kronisk Urtikaria så finns här några länkar med mer information.

http://www.urticaria.thunderworksinc.com/pages/whatis.htm
http://emedicine.medscape.com/article/1050052-overview
http://huden.nu/om-huden/nasselutslag-urtikaria/
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1357

Bilder på urtikaria

P.S Jag har arbetat och utbildat mig tills för ca fem år sedan när det inte gick längre.


Skickar en sol till er alla där ute - här har det varit ljumma vårvindar idag och den riktiga försommar-solen ska tydligen visa sig i helgen!!

Dags att krypa till kojs!



Kommentarer
Postat av: Tessa

Men Annelie, vilken plåga du lever i VARJE DAG!! Det finns inga tröstande ord att komma med till dig mer än att du verkar vara en fantastiskt stark människa som orkar att leva i detta.

Stor KRAM.

2010-04-08 @ 11:48:42
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Tessa - jag orkar inte alltid, man är bara människa. Hoppas DU kommer tillrätta med dina besvär vet ju att du går igenom mycket nu, skickar en kram tillbaka.

2010-04-08 @ 12:07:49
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Magda

Så ledsamt att läsa, samtidigt finns det ju en energi i dig som nog varken urtikarian eller något annat verkar kunna knäcka! Min man har något liknande som kommer i form av allergianfall, men bara sällan tack och lov. Hoppas de hittar något botemedel!

2010-04-08 @ 19:23:23
Postat av: Bloggaren

Magda - Ja, jag hoppas och tror faktiskt att man kommer få fram kanske inte bot men i alla fall något som på bättre sätt lindrar symtomen. Det har hänt mycket sista 10 åren, när jag fick detta visste man nästan inget så det går framåt. Känns jobbigt ibland med en sjukdom som inte så många känner till. Hälsa din man att ha medicin typ clarityn att ta när han känner av det och som sagt det är idag allmänt känt att nässelutbrott triggas av bensoesyra finns ofta i majonäs och läskedryck m.m E211 Några tips bara :)

2010-04-08 @ 20:33:11
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback