Innehåll


RSS 2.0

Milos Forman

Tittade på en dokumentär på SVT om den mycket kände regissören, filmproducenten, manusförfattaren och skådespelaren, Milos Forman. Milos bor idag i Tjeckien och växte upp i dåvarande Tjeckoslovakien, barndomen tillbringade han som han själv uttrycker det i "kappsäck", föräldrarna tillfångatogs av Gestapo och avled i koncentrationslägret Auschwiz.

Han förstod tidigt att det var film han ville hålla på med, han ville berätta historier och kom in på Academy of Music and Dramatic Art in Prague där han lärde sig bland annat skriva filmmanus. På grund av att det i hemlandet rådde strikt censur när det gällde film flyttade han via Frankrike till USA där han kom att bli en mycket framgångsrik regissör. Milos Forman har bland annat regisserat filmer som, Gökboet Hair, Amadeus, Man on the Moon och Goya´s Ghosts - läs mer här: Forman IMDB och Forman allmovie.com

I dokumentären säger Milos Forman bland mycket annat "Vad mer kan man göra i livet än att leva och sedan berätta om det, resten är överlevnad" samt med tanke på filmerna Hair och Amadeus "Ord går rakt in i intellektet hjärnan, musik går in i hjärtat". 

Amadeus spelas in i Prag i början på 80-talet och är klar för biograferna år 1984, under denna tid var det förbjudet för pressen i Prag att nämna Formans namn, likaså filmens titel. Filmen vinner åtta Oscar!

Han fascinerar mig med sitt sätt att prata om sitt liv och hans ödmjukhet inför "människan" trots så mycket ondska han fått utstå i sitt liv på grund av människors vilja att styra över andras liv och tankar. I dag är han glad att få bo i Tjeckien, känna sig välkomnad och erkänd i sitt forna hemland.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om Forman, hans liv och allt han gjort som har med film att göra men det har andra redan gjort så följ länkarna, googla på Milos Forman eller titta bara på den svenskproducerade dokumentären så lovar jag att ni får ta del av en mycket spännande livshistoria och en stor personlighet.

Dokumentären finns bara kvar på svt play till och med 2010-05-03 Dokumentär Forman

Rikard Wolff läser avsnitt ur Milos Formans självbiografi "Scenbyten" och jag måste säga att det känns väldigt lockande att läsa denna bok.



Milos Forman


Kommentarer
Postat av: Tessa

Jag missar allt bra på TV verkar det som så svt play och de andra kanalerna som sänder på datorn är helt underbara tycker jag, detta ska jag ta och titta på i sängen i kväll. Känns som ett bra program att ta till sig innan sömnen :)

2010-04-06 @ 19:57:43
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Maria

Åh, vad roligt att du gillar Milos Forman - han är min absoluta favoritregissör och har varit det sedan jag såg Hair på TV 1986. Jag tror han är den förste regissör som påverkat mitt val av film. Enda "missen" han gjorde var väl "Valmont", som hade oturen att släppas samtidigt som "Dödligt Begär".

2010-08-17 @ 17:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback