Innehåll


RSS 2.0

Tvåldoft i köket!

Jag gör min egen tvål och det luktar såå gott - använder bara 100% naturliga oljor och de blir väldigt mjuka och fina. I dag har jag slagit in några för att ha som presenter och tvåldoften sprider sig i köket. Det har tagit på tvålarna så det är snart dags att göra några nya satser. 

Känns bra att använda mina egna tvålar som jag vet inte innehåller några tillsatser och jag kan anpassa dem precis efter hudtyp och favoritdoft. Min favorit är nog rosmarintvålen som jag gör på rosmarinsavkok och har bland annat även i eucalyptusolja, rosmarinolja, lavendel och vetiver. Tar också i havssalt och resterna av den avkokta rosmarinen så blir det lite skrubbeffekt.

Även min fotsskrubbstvål är en favorit den har jag också havssalt i samt pimpsten och oljor som eucalyptus, pepparmynt, rosmarin och tallbarr - underbar att skrubba fötterna med.

Som bas använder jag oftast rapsolja, olivolja, kokosolja eller solrosolja men beroende av vilken tvål jag gör använder jag också druvkärnolja, valnötsolja, aprikosolja och liknande. I köket har jag en kaffe-tvål som är gjord på kaffe och kaffesump, den tar effektivt bort dofter från fisk och lök på händerna. Basolja är olivolja och rapsolja som gör tvålen återfettande och sedan har jag tillsatt kanel så jag får en god doft.

Tvålarna blir väldigt mjuka när man använder dem eftersom jag "överfettar" dem. Det gör att oljans egenskaper finns kvar och inte "äts" upp i själva förtvålningsprocessen därför är det bra om de får ligga och torka efter användning. 

Ja, det var lite om min lilla "tvåltillverkarhobby" skriver lite mer utförligt när jag gör nästa omgång tvål det kanske är någon som är nyfiken på hur man gör.

Så här ser några av tvålarna ut som jag slagit in idag.




Kommentarer
Postat av: Tessa

Men duuu säljer du tvålar? Jag ÄLSKAR tvålar och dofter och köper jämt tvål :) vad fina tvålar du gör :-D

2010-04-26 @ 21:22:47
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Bloggaren

Nja... jag säljer väl inte direkt varit typ till självkostnadspris ... men jag kan skicka några tvålar till dig om du vill, maila din adress så kommer det några i lådan :)

2010-04-26 @ 22:07:10
URL: http://mittilivets.blogg.se/
Postat av: Bloggaren

p.s mailadress under "kontakta mig" högst upp i bloggen ;)

2010-04-26 @ 22:08:23
URL: http:// mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback