Innehåll


RSS 2.0

Genialiskt!

Tittade på veckans avsnitt av Babel där det bland annat diskuterades vad ett geni är - intressant, väcker många tankar hos mig. I Svenska Akakemins Ordlista står följande för ordet geni: begåvning, snille


Min fråga: Kan en person själv bedömma sin egen genialitet?
Mitt svar: Det vore "genialiskt" att låta bli!

I programmet var följande personer inbjudna för att diskutera vad som karaktäriserar ett geni:

Stig Larsson (poet, författare, regissör)
Johanna Koljonen (författare, kritiker, mangaförfattare, programledare i P3)
Camilla Lundberg (musikkritiker, musikchef svt kultur, skriver för Expressen och DN m.m)

Tips - titta på programmet och fundera över vem som kan bedöma huruvida någon är ett geni och finns det någon du anser vara ett geni. Diskussionen angående genier börjar ca 20 min in i programmet.

http://svtplay.se/t/102834/babel

Är genialitet mätbart? Är man ett geni om man är duktig i matte, gjort en smart uppfinning, tjänat mycket pengar, fått nobelpriset? Spelar det någon roll hur man använder sin "genialitet", måste man uträtta något? Är man ett geni om man lyckas skriva en bästsäljare som sprids världen över eller är man ett geni om man skriver prosa riktad till en ytterst liten kulturelit?

Vems tankar är mest värda i bedömningen av andra människor om vi frångår bedömning utifrån moraliska aspekter?

Jag har inga svar bara frågor - är tyvärr inget geni för då hade jag nog räknat ut hur det ligger till :)

Vilken tur ändå att det finns en "kulturelit" så vi vet vad som är bra och dålig konst, teater, film och litteratur för dom förstår ju det där mycket bättre än oss... och så slipper vi titta på eller läsa nå´n skit.

Saknar väldigt mycket ett: "Jag tycker så här" i stället för "Det är så här"

Good Night!



Kommentarer
Postat av: Tessa

Ska kika på det programmet.. Går det att mäta genialitet? ska bli intressant att se vad de "lärda" kommit fram till.

2010-04-19 @ 08:14:50
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback