Innehåll


RSS 2.0

Fröken Hallonsaft

Hemma hos mig, ja eller nu rättare sagt hemma hos sig har vi en liten fröken "Hallonsaft" och i ärlighetetens namn så är hon fortfarande liten trots sina 26 år :). Ja - i alla fall när hon var mindre älskade hon allt som hade med djur och natur att göra historierna om vad hon hittat på och vad hon släpat hem/in är oändliga ska så småningom berätta lite om hennes upptåg.

Har haft henne och älskade lilla Lovis här sedan igår och kom därför att tänka på när lilla "hallonsaft" var liten. Att vi kallade henne "hallonsaft" kom sig av att hon hade både mitt och pappas efternamn och när hon skulle säga vad hon hette så lät efternamnet precis som hon sa "hallonsaft" :)

När hon var i sin bästa utforskarålder skrev jag denna dikt till min lilla älskling.

* * *

Lilla Söta Fröken Hallonsaft

Lilla söta fröken hallonsaft
gick på blomsteräng,
bråttom borde hon ha haft
hon skulle ju i säng.
Hon dansade likt en ängel
och högt sitt huvud bar
som blomman på sin stängel
sån skönhet endast barn o blommor har.

Att hon skulle hasta hade hon glömt bort
hon satte sig att rasta,
drömde om sitt sagoslott,
se där, hon såg fru nyckelpiga
och titta alla barnen röksvamp.
Mot den lilla frun hon vackert niga
men mot barnen - tramp, tramp, tramp.
Små puffar utav rök
under näpen barnafot,
såg ej ormen när förbi han strök
den var dock inget hot.

Likt en fågel var hennes kvitter
ja som den ljuvligaste visa
väl blandad med barnakvitter
ängens skatter hon ville prisa.
Men så hon mindes att mamma väntar
på att få sätta blommor uti sin vas
hon skyndar hem, på dörr'n hon gläntar
mammas dröm går nu i kras.
- Men min lilla docka var har du din bukett,
du skulle blommor plocka, knyta till rosett?

- Jo, förstår du lilla mamma
att blåklockan tacka nej
och vallmon' gjorde just detsamma
trots att jag hälsade från dig.
Jag tänkte ta en ängsviol
men där fick jag allt tji,
lät den stå med sin vackra kjol
den matade just ett bi.

Den lilla rosa klövern
med sin spretiga lugg
jag klev just bara över'n
och märkte'n ej ett dugg.

Men söta lilla mamma
jag vet nå't väldigt bra.
I stället för att blommor samla
som sloka nästa da'.
Följ med mig bort till ängen
och se dem i sin prakt,
det är poängen
låta dem växa i sin takt.

- Åh, du lilla ängel
så kloka ord du har,
och blomman på sin stängel
vi låter sitta kvar.
Men lova mig nu bara
att för mig presentera
dina vänner rara,
blåklocka, viol med flera.
I morgon vi går till ängen
du får visa allt roligt som du haft
men nu - kryp ner i sängen,
lilla söta fröken Hallonsaft.

* * *


Till min älskade söta lilla underbara unge - och tänk nu har hon själv en liten fröken "hallonsaft".
Massa kramar till er!




"Bild på min egen lilla fröken "Hallonsaft"


Kommentarer
Postat av: Tessa

Vad vackert skrivet om söta fröken Hallonsaft, jag blev aldeles tårögd det gick att ta på kärleken i den dikt du skrivit till Angelica :) Kan tänka mig att hon hittade på en massa bus då hon var liten och vad härligt att du nu som mormor får uppleva allt det roliga igen med en liten Lovis :)

2010-04-11 @ 18:14:38
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Suzana

Vilken fin dikt!! Till en söt hallontjej!!

Kanonbra!

2010-04-12 @ 02:26:40
URL: http://suzanamusic.blogg.se/
Postat av: Bloggaren

Tack för era fina kommentarer!

2010-04-12 @ 11:19:32
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback