Innehåll


RSS 2.0

Den pågående utbildningen..

Tillbaka till det här med min utbildning "livet" och vad jag nu ska med den till. Det jag vet är, att jag, när det är slut på det här livet eller den här världen, vill kunna stå där och säga "jag gjorde vad jag kunde". Jag vill med gott samvete kunna säga att jag gjort det jag kunnat utifrån den kunskap livet gett mig och mina förutsättningar i den här världen.

Gjort vadå?
 

  • Så mycket som möjligt försökt hjälpa och stödja människor i min omgivning när de behöver en extra hand.
  • Funnits till hands för min familj och mina närmaste när de behövt mig.
  • Uppmärksamt och vaksamt försökt följa de råd vi får för att inte försaka vår jord mer utarmning än nödvändigt.
  • Varit lyhörd för och omvärderat nuet vid nya insikter, erfarenheter och kunskaper.
  • Inte utsatt varken mig själv min familj eller andra i min omgivning för onödig fara.
  • Varit ödmjuk inför livet och det faktum att vi människor inte kan förstå allt.

Det här är vad jag vet än så länge och förhoppningsvis har jag långt kvar av min utbildning hoppas också att den  kommer ge mig tillfredsställelse och trygghet så länge den pågår och att även andra får nytta av den :) 

Kanske låter det här som rena självklarheter men det jag ser och hör av världen och människorna i den visar mig att det inte alls är några självklarheter. Ser dagligen människor som INTE hjälper andra i sin omgivning ens med småsaker. Att gå och handla och köra bil är bara två exempel på när vi människor i många fall beter oss som vi vore helt ensamma i butiken eller på vägen. Vi tränger oss före i köer, blänger och tutar, skulle någon råka välta ut eller slå ner varor från butikens hyllor ger vi det knappt en blick utan skyndar oss snabbt därifrån det var ju inte "jag" som råkade välta ut något.

Inte ens att ta hand om sin familj är självklarheter och det är inte alltid lätt - för hur gör man det egentligen. Vad behövs för att ta hand om sin familj. Finnas till hands, ge stöttning vara den som tar emot när det är jobbigt och som uppmuntrar när det går bra. Vara ett smörgåsbord där ens närmaste kan plocka godsakerna och då pratar jag inte om materiella saker utan om de kunskaper och erfarenheter man bär med sig. Inte så lätt hitta balans i att ge i från sig erfarenheter utan att det blir "jag vet bäst". Det kanske är så att mina erfarenheter inte passar in, omständigheter har förändrats så att handlingen ger ett annat uttryck än vad det gjorde i min erfarenhet. På samma sätt är barnen som ett smörgåsbord för mig, självklart har de massor av erfarenheter och kunskaper som inte jag har och som jag har möjlighet att "plocka" från dem.

Hur kan jag leva på bästa möjliga sätt för att värna om den natur som är förutsättningen för vårt liv? Med alla råd och forskningsrön som sköljer över oss verkar det vara en omöjlighet att leva "klimatsmart" som det populärt kallas idag. Råden och forskningsresultaten ändras och man vet varken ut eller in i många frågor. Jag försöker på bästa möjliga sätt efterleva det man kan i ett vanligt svenskt hushåll när det gäller att värna om vår jord. Sopsortering ser jag som en självklarhet även att i möjligaste mån handla ekologiskt i dessa fall råder det inte något tvivel om att det är miljömässigt rätt.

Koldioxid och bilkörning, det vi vet är att koldioxid inte är bra för vår hälsa och att naturen inte klarar hantera och "rengöra" mer än till en viss nivå. Vad gäller ozon-skikt och växthuseffekt verkar det råda oenighet bland forskare och övriga kunniga i ämnet när det gäller hur stor påverkan våra utsläpp och föroreningar har. Men att sprida rena gifter ut i naturen kan aldrig vara bra så jag har anammat det nya sättet att köra bil, motorbromsa, växla från tvåan till femman, vara mjuk på gaspedalen och så vidare. Ser med spänning fram emot utvecklingen inom bilindustrin med fler alternativa bränslen samt förhoppningsvis miljömedvetna produktionslinjer. Har själv mycket mer att göra på den här fronten innan jag kan säga att jag lever upp till uppställda normer och 100 % miljömedvetenhet när det gäller bilval, trots att jag till vardags kör en liten bensinsnål bil. I garaget står dock klenoden som endast tas ut vackra dagar på sommaren en MB -63 Coupé V6 - drar mycket ren bensin som t o m måste blytillsättas = inte klimatsmart. Vet inte om jag kommer undan med det här men det är väl i och för sig inte dessa enstaka äldre bevarade exemplar av bilar som är den stora boven när det gäller koldioxidutsläpp så jag känner att jag även kommande sommar kan njuta av några nostalgiska turer.

Omvärdera nuet och vara öppen för nya insikter, vara vaken för när kunskap är föråldrad och gamla vanor ändras till förmån för bättre och smartare. Men det här går inte bara åt ett håll händer att jag också går "tillbaka" och det sätt jag gjorde på, den åsikt jag hade faktiskt är det som för tillfället är "rätt" för mig. "Gå ut ur rummet" omvärdera, fundera på vilken "dörr" ska jag gå in genom - en annan, eller samma? Inte rycka upp första bästa dörr och "köra på" utan stanna upp, begrunda för att sedan fortsätta tills det nästa gång är dags att gå ut från "mitt rum" och överlägga.

Jag vill så långt det är möjligt vara rädd om mitt liv och min kropp, det är den enda kropp jag har, önskat många gånger att jag fått en annan, men det är bara att "gilla läget" och göra det bästa av situationen. Hade ju faktiskt ändå hyfsat tur kunde ju fått en bra mycket sämre. Vad jag menar med att inte utsätta mig och min omgivning för onödig fara är att inte ta onödiga risker som skulle kunna äventyra mig och andras hälsa. Ett medvetet val är till exempel att inte röka ett val jag gjorde som tonåring och beslutsamt stått fast vid, jag vet, alla vet, att stora hälsorisker är inblandade när det gäller rökning både för rökare och omgivning. Låter självklart tycker ni kanske .. återigen se er omkring... finns många det inte är självklart för. Är det här begränsningar, nej det är inte så att jag undviker köra bil på grund av kollisionsrisk, men om jag däremot till exempel skulle åka med bil på skidresa över påskhelgerna skulle jag försöka anpassa min bilresa till en tidpunkt när trafiken förväntas vara så låg som möjligt - är ni med?

Ödmjukhet inför livet innebär för mig att försöka förstå att mycket händer som jag inte kan påverka. Det har varit tuffa perioder och det kommer komma fler tuffa perioder och dagar i mitt liv - det gör det i allas liv, finns ingen anledning att gå och fundera eller oroa mig för. I stället försöker jag leva mitt liv med en medvetenhet om att livet kommer ta vägar som jag själv inte valt både på gott och ont och att jag på inget sätt kunde ha påverkat situationen.

Ödmjukhet är också för mig att inse att jag inte förstår hur allt hänger ihop att jag inte behöver förstå allt precis som det står i världens mest spridda bok "...att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort" (pre 3:11). Skönt, jag behöver inte förstå hur en fjäril kan vara "tecknad" som den vackraste målning eller hur det kan komma sig att alla trillioners snökristaller var och en är en unik stjärna med exakt precision i sin form eller ens fundera över varför alla människor som någonsin fötts har unika fingeravtryck när vi kan födas med exakt samma näsor, händer, fötter o s v.. Vad skönt jag behöver inte förstå det här bara ödmjukt beundra allt det ofattbara vackra och unika.

Finns massor av brister i mitt sätt att vara och leva för att kunna beta av punkterna ovan och slå mig på bröstet och säga att jag med gott samvete fixar detta men det är lite som en lokal känd profil på orten (Jimmy Bölja) sa när han var med i Filip och Fredriks program "Hundra höjdare" på TV "Jag siktar på att vara bra". Det är väl något att sträva efter! Varför gör man det då... en god vän till mig och min favoritsvärson (http://pappahumor.wordpress.com/) förklarade att ALLT man gör har en egoistisk baktanke oavsett om vi vill det eller ej. Kanske är det så, klarar jag leva utifrån vad jag lär i min "livet utbildning" så mår jag väldigt bra - så då är det väl egoistiskt helt enkelt. Jag hjälper den äldre damen som med rollatorn råkade välta fröställningen på ICA för att det känns bättre för mig - mår inte bra om jag bara går förbi.. eller? Är dock inte säker på att detta är hela sanningen, jag ser hennes försök att plocka upp påsarna och hänga dem på sina rätta platser och vet att det är till stor hjälp om man är två vilket å andra sidan gör smärtan att bara gå förbi ännu starkare. Men ändå... anledning till handlandet spelar mig ingen roll så länge mitt sätt att leva och vara inte orsakar skada för någon annan eller för mig - eller hur?

... och jag VILL inte vara den som står där som en del av ett misslyckande i människans historia, vi som inte lyssnade, vi som bara körde på, som trodde vi visste allt och som blundade för att även vi var ansvariga för hur världen ser ut och hur människor beter sig mot varandra.. Vet inte om man kan klara det, vi är formade, "drevet" går och vi ser det inte för vi tror att allt är bra.

Livet är att leva idag, i morgon och nästa dag och ta med sig det bästa från den ena dagen till den andra och försöka plocka bort, ändra på det som inte var bra. 

Jag begär inte att någon över huvud taget ska förstå vad jag skriver har återigen rotat långt inne där min stackars hjärncell bor för att försöka sätta ord på "livets utbildning". Det är här jag står idag och med spänning ser fram emot vart den fortsatta utbildningen kommer att ta mig. En hel del kan jag påverka själv men annat får jag så vackert hantera på bästa möjliga sätt utifrån de kunskaper och färdigheter jag snappat upp under utbildningen.


 Oj... hoppas ingen begär att jag ska behöva förklara det jag skrivit...


Liten hand

"Utbildningen börjar tidigt och man vet aldrig när den är slut"

- otroligt om någon orkat läsa ända hit -


Kommentarer
Postat av: Tessa

Tänkvärt och ödmjukt inlägg om livets utbildning, den vi ständigt går i... Din svärson har lärt mig samma sak att allt man gör är för egen vinnings skull och det må väl vara så men då jag gör det så kanske jag samtidigt hjälper någon annan då är det ändå en "win win situation". Så länge som du har det tänk du har så tror jag inte att du blir den som är medverkande till en människas misslyckande, i allafall inte medvetet och det är det enda man kan begära. Vet man inte att man gör fel så kan man ju inte göra något åt det. Fast med tonåringar i sin närhet så får man ganska snabbt reda på det ;)

2010-04-14 @ 20:19:36
URL: http://tesza.bloggspace.se
Postat av: Anonym

Oj att du orkade läsa, blev långt det där, finns så mycket tankar. Håller med dig om tonåringar och tänk om man var det ändå - dom är ju "världsbäst" på allt haha.

2010-04-14 @ 20:41:22
Postat av: Lars

Att vara miljömedveten är inte lätt. Altt fler börjar tänka på jordens klimat och det känns som om mänskligheten för första gången kämpar mot ett gemensamt hot.



I ACT jobbar man med att hjälpa smärtpatienter med acceptans. Det är inte så viktigt att leta orsaken till smärta eftersom den inte går att göra något åt. Den sensoriska upplevelsen går inte bota, den får man leva med livet ut. Men smärta har alltid två komponenter till: Emotionella och kognitiva.

Dessa kan man jobba med och på så sätt sänka upplevelsen av "smärta". Faktum är att utan dina tankar och känslor skulle smärtan bara orsaka en fysisk funktionsnedsättning. Du skulle ha lika mycket sensorisk smärta, men inte uppleva det som ett problem.



Med hänvisning till citatet ovan("...att människan aldrig till fullo kan komma underfund med det verk som den sanne Guden har gjort" (pre 3:11), skulle din smärta vara guds verk och du mår bäst av att acceptera att det aldrig kommer att komma någon behandling eller medicin som kommer att ta bort din fysiska smärta. Det som däremot går att påverkar är din tankar och känslor som höjer upplevelsen av smärta.



2010-04-15 @ 09:40:06
Postat av: Bloggaren

Det är som du säger att när man låter tankarna "gå till smärtan" så förstärks upplevelsen av smärta, men smärta tröttar, det tröttar kroppen och det är svårare hantera än själva smärtan, tycker jag i alla fall.

Nej jag tror inte smärtan är guds verk, den har enligt ett kristet sätt att se andra orsaker. Men glädje lindrar smärta - helt klart! Den lindrar både psykisk och fysisk smärta. Naturen ger mig glädje så nu ska jag ut och njuta en stund.



... kanske skulle fundera på en "hjärntransplantation"... hmm

2010-04-15 @ 11:22:46
URL: http://mittilivets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback