Innehåll


RSS 2.0

Medicinskt dilemma

Jag låser in mig i min bubbla, försöker se till så vardagen flyter på, läser böcker på kvällarna och låter tårarna rinna på nätterna.
 
Pratat med min läkare, för vilken gång i ordningen vet jag inte, om att prova någon annan medicinering för min Urtikaria. Det har kommit en ny medicin som i vissa länder släppts för Urtikariapatienter med mycket gott resultat. I Sverige används medicinen idag för patienter med riktigt svårartad astma.
 
Läkemedlet heter Xolair och ges i injektionsform.
 
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20080312000022&DocTypeID=7&UserTypeID=2
 
Läkemedlet kan ge en viss förhöjd risk för cancer, 0,5 %, i gjorda tester, jämfört med 0,2 % i kontrollgruppen samt en hel del andra biverkningar. Dock så verkar det man kommit fram till när det gäller den förhöjda risken för cancer ej vara ett klart samband när man läser rapporterna från utprovningen. Däremot sägs det att den ger förhöjd risk om man har ärftlig risk för cancer eller är rökare.. Svårt förstå vad man egentligen kommit fram till och jag känner mig lite förvirrad.
 
Vänder jag på det här så är en 0,5 % förhöjd risk inte mer än vad jag utsätter mig för i andra lägen genom att köra bil, äta diverse godsaker eller i övrigt komma i kontakt med miljöer och ämnen som kan påverka min hälsa. Så det lutar dock åt att om jag får möjlighet att prova detta läkemedel så kommer jag nog göra det. Att få bli fri från 19 års "brinnande helvete" om nätterna låter nästan för bra för att vara sant, skulle det sedan göra att tröttheten minskar så kan jag inte mer önska.
 

Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Håller tummen hårt att din läkare tar tag i det här nu.
Stor kram!

2012-10-24 @ 19:46:36
Postat av: Maria

Läste och hörde ju också om Xolair när det begav sig för några år sedan. Jag håller tummar och tår för att du ska få prova det. Det ska ju ha hjälpt så många pch du har ju levt med detta helvete så länge - du borde ju vara självklar som kandidat! Själv håller jag andan och vågar knappt tro min lycka - häxan har lyst med sin frånvaro i ett halvår nu och jag äter och dricker vad som helst, utom Ipren. Hoppas att jag i veckan får rätt besked efter anställningsintervjun jag var på igår, så att jag kommer loss från det ställe som jag tror indirekt orsakade mitt vulkanutbrott.

Stort, varmt lycka till! <3

2012-10-27 @ 08:57:32
URL: http://chippis1972.com
Postat av: Anneli - bloggaren

Tack snälla ni, och Maria jag är sååå glad för din skulle. Underbart att det för någon kan gå tillbaka och hoppas du aldrig någonsin behöver träffa häxaset igen :)

2012-10-27 @ 13:04:43
URL: http://mittilivets.blogg.se
Postat av: Eva

Har du börjat med Xolair än? Vill bara veta om det funkade bra?? (hoppas det). Jag har också urtikaria.

2013-01-25 @ 21:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback