Innehåll


RSS 2.0

"Bland de rättrogna"

Bland de rättrogna - en Islamisk resa av V.S.Naipaul



I mitt lilla "projekt" att läsa böcker skrivna av nobellpristagare i litteratur har jag nu läst klart boken "Bland de rättrogna" av V.S.Naipaul, utgiven år 1981.

V.S.Naipaul föddes på Trinidad av Indiska föräldrar, år 1950 vid arton års ålder flyttade han tilll England för att studera på Oxford University med sikte på att bli författare. Naipaul bor fortfarande kvar i England och har lyckats mycket väl med sitt författande, år 2001 tilldelades han nobellpriset i litteratur med följande förklaring: 

”För att ha förenat lyhört berättande och omutlig iakttagelse i verk som dömer oss att se den bortträngda historiens närvaro”.


Under slutet av sjuttiotalet reste Naipaul som själv är ateist, runt i Iran, Pakistan, Malaysia och Indinesien med syfte att hitta svar på hur religionen, Islam, påverkar människorna. Det är en turbulent tid med bland annat Shaen som sex månader innan Naipaul kommer till Iran blivit avsatt genom en "religiös revolt" med Ayatollah Khomeini som efterträdare. Man känner verkligen att man är med på resan genom Naipauls sätt att beskriva de personer han träffar och den miljö han vistas i och det blir även en historisk resa. 

Naipaul träffar vanliga människor, studenter, representanter för religiösa grupper, skribenter på tidningar, han träffar personer som är både för och emot staten och religionen vilket gör att man får en bred bild av hur människorna lever. Det är Naipauls dialoger med människor han möter som "gör" berättelsen och som tar honom vidare i sitt sökande efter svaret på sina frågor. Människorna träffar han slumpvis och blir genom olika möten hänvisad vidare hans resa är alltså inte utstakad från början.

Jag tycker om Naipauls sätt att skriva samt hans sätt att reflektera på det han upplever under sina resor. Saker som människor han möter säger till honom berör mig på olika sätt och för tankarna till vad som är viktigt i livet. Även frågor som vad är förtryck och vad är fri vilja, fritt tänkande dyker upp hos mig.

Ett exempel är när Naipaul i Malaysia pratar med en man han träffar i Kuala Lumpur. Mannen kommer från början från en by på landet där man levde ett väldigt enkelt liv, strikt religiöst och långt från vad en storstad som Kuala Lumpur har att erbjuda. Han säger i boken:

"Hos oss är religionskunskap obligatorisk. Nästan varje ung muslim ska lära sig sådant. Det är en plikt. Men hos oss betonade man den mänskliga aspekten mer än den religiösa.
- Men ni kom efter inellektuellt?
- Ja, vi kom efter intellektuellt. Materiellt och värdsligt sett kom vi efter. Men när det gällde att ta ansvar för andra människor, att visa respekt i sitt sätt att leva, så tror jag att vi är bra mycket bättre. Moraliskt sett är vi bättre."


"- Vad känner du till om andra religioner?
- Jag har läst lite på måfå. Men hur mycket kan man föreställa sig av universum med den begränsade hjärna vi har?
- Tror du inte att du kanske ger din egen tro alltför stor betydelse och kritiserar andra människor för lätt?
- Man kan säga att en människa är civiliserad om han vet var han kommer ifrån och vart han är på väg. Jag kan inte hålla med om att en människa är bildad och civiliserad om han tilllbringar hela sitt liv med att studera universum och till slut avgudar stjärnorna utan att veta var han kommer ifrån och vart han är på väg. Då har han  inte funnit svaret.
- Shafi, tror du att du har funnit svaret?
- Jag tror det."


Det här är bara ett exempel på samtal Naipaul har med människor han möter på sin resa. År 1999 släpps boken "Bortom tron" där Naipaul skildrar sin återresa två decennier senare och söker svaren på frågorna: Hur ser de omvända folken där på sitt förflutna och sin framtid? Hur har religionens krav förändrat de rättrognas världsbild?

Känns angeläget att läsa även den boken för att få en hel bild av Naipauls möte med Islam. Men jag väljer att bryta av nobellpristagarläsandet med lite annan litteratur trots att Naipauls sätt att skriva verkligen tilltalar mig och gör att jag får en "jag vill läsa mer" känsla till skillnad från mitt förr nedslag i nobell-literaturen med författaren Gao Zingjian.

Självklart kan man inte göra sig en hel bild av en författare genom att läsa endast en bok men jag känner inte för att "grotta" ner mig för mycket i författarna så det är bäst att jag försöker släppa och gå vidare. Expertutlåtande överlämnar jag med varm hand åt andra det här är bara mina egna ytterst amatörmässiga tankar runt de böcker jag läser.

Här en länk till Nobelprisets officiella hemsida där finns mycket mer att läsa om V.S.Naipaul.




Kommentarer
Postat av: Tessa

Det låter som en bok jag vill läsa!! Vad vist sagt av en människa som inte är en av de "lärde" utan bara en simpel människa som säkerligen iakttagit en massa men som inte är skolad. Jag ska nu in och kika och kolla om den kommit ut i pocket :)

2011-03-04 @ 13:08:09
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback