Innehåll


RSS 2.0

En dag - David Nicholls "Tjugo år Två människor"

Har precis läst klart boken "En dag" av David Nicholls. Boken har fått stående ovationer när det gäller recensioner - kolla bara sist här i inlägget där jag klippt in en del.

Baksidetexten på boken:

"15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar.

Men var kommer de vara den 15 juli året därpå? Och alla år som följer?"

När jag läst halva boken ställer jag mig frågan varför jag läser den? Jag hittar inte det roliga, det romantiska eller det sorgliga, allt verkar gå ut på huruvida de två kommer att ha sex eller ej, ska de få varandra?

Beskrivning av två livsöden det ena sorgligare än det andra så visst där finns ju sorglighet det romantiska försvinner för mig när det mesta inriktas på sex och rolig... ja möjligtvis så beskrivs karaktären Emma som rolig men även det försvinner för mig i någon slags tragikomik.

Tycker dock att andra halvan av boken är bättre än den första men kan ändå inte tycka att den står ut i mängden av böcker.

Boken är precis filmatiserad och har biopremiär 14 oktober. Jag ser fram emot att se filmen och det är möjligt att jag för första gången kommer tycka att "filmen var bättre än boken".

Läser återigen recensionerna nedan och undrar om jag kanske inte var i rätt sinnesställning när jag läste den funderar på vad jag missat som alla upplever är så bra.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

En dag är hysteriskt rolig och fruktansvärt sorglig, varm, underfundig, välskriven, rörande, engagerande och alldeles, alldeles underbar

Helena Dahlgren, Bokhora

Hur många andra romaner i modern tid fångar livets och kärlekens omöjlighet med en sådan scenografisk detaljprecision, empati och humor?

Andres Lokko

Må bra-läsning i högsta ligan Smart, underhållande och känslosam utan att vara sentimental.

Svenska Dagbladet

Måsteläsning Jag kan inte lägga ifrån mig boken.

Expressen söndag

Smart, sinnlig, skruvad roman

M-magasin

Läs, läs, läs!

Sofis mode

Det var länge sen jag föll så pladask för en bok som för den här

Chic

David Nicholls skrev den mest rörande och finaste boken jag läste i somras rekommenderas varmt

Anders Nunstedt, Expressen

Exceptionellt välskrivet, ofta roligt, lika ofta sorgligt, och mer beroendeframkallande än en Aladdinask.

Mama

Charmig och väldigt brittisk relationsroman

Vi läser

Gripande underhållning

Amelia

Hjärtknipande läsning

Femina

Bridget Jones möter Nick Hornby Underhållande, snyftigt och väldigt romantiskt

Tara

Läs den innan alla andra börjar prata om den

Jens Peterson, Aftonbladet

Denna charmiga, varma och humoristiska berättelse går rakt in i hjärtat.

Må bra

Alla som är runt 35 och inte känner igen sig i En dag måste vara lyckliga och totalt ointressanta dårar. Han eller hon har inte levt. De har bara låtsats.

Markus Larsson, Aftonbladet

En oemotståndlig berättelse

Skånska dagbladet

Briljant En hjärtskärande roman om det som från början såg så löjligt orealistiskt ut: Livet efter 40.

Arbetarbladet

En underbar liten bok

Borås Tidning

Sensationell

Per Hägred, KvällsPosten

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback