Innehåll


RSS 2.0

Impulsböcker & garn

Var till apoteket häromdagen som ligger precis bredvid Annida´s Bok o Papper i Töreboda, och tänka sig att jag lyckades  slinka in där en sväng. Skulle bara titta lite.. nej, det funkar inte för mig när det gäller böcker och garn, de står där i hyllorna och bara ropar efter att få följa med mig hem. Inte lugnar de ner sig när jag väl är hemma heller, då fortsätter de skrika "LÄS MIG!",  "STICKA MIG!", det enda sättet komma undan är att gömma dem i någon garderob eller en hylla på ett svårtillgängligt ställe i huset.

Öppnar jag garderoben med garnerna eller letar mig ner till hyllan med böcker så blir det ett fasligt liv och de tävlar om att få min uppmärksamhet. Garnerna tävlar i att vara mjukast, finast i färg och en mängd stickförslag poppar upp. Från böckerna hörs inledningar till historier den ena mer lockande än den andra och jag finner mig själv till slut sittande på golvet läsandes den ena baksidan efter den andra.


Jag tycker om att läsa så jag borde väl ha massor av böcker? Nej, jag har inte det, eftersom jag är periodare i allt, sorterar vänder och vrider på saker och ting och har en väldig förkärlek till att just sortera, så fick jag för ett antal år sedan impulsen att rensa ur så gott som alla böcker. Böcker från div bokklubbar sedan mängder av år tillbaka, lexikon, gamla skolböcker - rubbet åkte med. Dessa böcker som jag genom åren sorterat efter, titel, författare, genre, storlek, färg (ja, det är sant ett tag fick jag för mig att böckerna skulle stå i färgordning - ja vet - helt sjukt). Jag hade till och med tagit av pärmomslagen och satte dem i pärmar (där dom såklart också skulle sorteras), tyckte det var ett smart sätt att kunna "bläddra" bland böckerna när jag fick lust att läsa något och inte visste vilken jag skulle ta.

Blev helt plötsligt trött på böckerna som stod och samlade damm i hyllorna, "aldrig kommer jag läsa en bok jag redan läst" så varför ska de stå här och ta plats. Med liv och lust och förmodligen hjälp av den månatliga PMS-hysterin som kan få mig till vad som helst packade jag ner alla böckerna i lådor och kassar och körde till soptippen (nej, man får ingenting för gammal skönlitteratur, så de fick gå till värmeverket och göra nytta, förutom Bra Böckers Stora Lexikon som jag gav bort till mellanstadieskolan - de blev väldigt glada).

Nu har jag börjat samla på mig lite böcker igen så det kanske är dags för en riktig bokhylla. En hylla i vardagsrummet där favoriterna kan stå så slipper jag ha dem på nedervåningen i gången mellan tvättstugan och 18-åringens rum. Tydligen har jag också förmågan att ändra mig för nu har jag flera böcker som jag faktiskt vill läsa igen, skumt.

Om jag saknar de böcker jag slängde? Äsch, nej, det gör jag inte, jag vet ju hur jag är med mina infall och jag mådde jättebra när jag rensade ut de där böckerna, fick massor av plats och det kändes bara skönt. Men nu känns det bra att ha lite böcker i hyllorna igen.

Beställa böcker på nätet är väldigt billigt och många har till och med fraktfritt från första boken så jag köper en del böcker via Internet. Samtidigt vill jag gynna bokhandeln på orten, skulle vara väldigt tråkigt om den försvann därför köper jag en och annan bok av Annida som idag driver bokhandeln (tidigare Hennings bokhandel med anor många år tillbaka i tiden). Annida har ett bonussystem för böcker i pocketformat, efter fem köpta böcker får man en till 50% och efter tio böcker får man en gratis, sedan har hon "månadens bok" för 40 kr. Pocketböckerna är ju redan från början billiga så med det här rabattsystemet finns det egentligen ingen anledning att inte handla just pocketböckerna lokalt. Så lite lokalpatriot måste jag allt vara!

Tre böcker slank med när jag var där, en skulle bli novembers månadsbok vilket Annida upplyste om och jag fick den för 40 kr trots att det ännu var en vecka kvar tills november månad och en var till halva priset enligt bonussystemet så summan för tre böckerna blev drygt 140 kr - lika billigt som nätet!

Vad köpte jag då?

Jo:

 - Jag vill inte dö, jag vill bara leva - Ann Heberlein
 - Niceville - Kathryn Stockett (månadens bok)
 - Vart tog den söta lilla flickan vägen - Åsa Lantz

Den första har jag börjat läsa och de andra står i hyllan och skriker :)



P.S Vågar inte ha böcker och garn på samma ställe är rädd att de ska börja slåss, de gör allt för att få min uppmärksamhet.



Nu ska jag ta tag i min fingervantstickning och senare i kväll blir det fortsatt läsning i Ann Heberleins bok "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" (längtar efter att fortsätta läsa, den är riktigt bra!).


Kommentarer
Postat av: Anonym

=)

2011-10-28 @ 16:57:06
URL: http://beckaliza.blogg.se/
Postat av: Angelica

Böckerna i våran bokhylla är färgkordinerade :)

2011-10-29 @ 11:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback