Innehåll


RSS 2.0

Tillbaka till livet


Dags sammanfatta ytterligare några böcker, börjar med "Tillbaka till livet - Alisons historia".

Baksidetexten på boken:

Citat:

"Jag kan inte dö nu. Jag måste klara att resa mig upp och hämta hjälp. Det är bara jag som kan svara på alla frågorna tänkte jag för mig själv. Det fanns inga andra alternativ eller möjligheter. Jag var tvungen att överleva."


När Alison parkerar bilen utanför sitt hem sent en kväll hotar en man henne med kniv och tvingar ut henne påen mardrömslik skräckfärd i bil. De hämtar upp en kamrat till mannen och åker sedan till en öde plats utanför staden. Där blir alison våldtagen, knivhuggen och så svårt misshandlad att våldsmännen är övertygade om att hon är död när de lämnar henne. Ingen kan rimligen överleva en sådan tortyr.
Men Alison är inte död. Hon förstår att hon inte kan ligga kvar på den öde platsen om hon vill överleva. Så börjar hennes kamp. Med avskuren luftstrupe och svåra inre skador släpar Alison sig fram, meter för meter för att hämta hjälp vid  motorvägen ...

I "Tillbaka till Livet" berättar Alison sin häpnadsväckande, gripande och otäcka historia för jounalisten Marianne Tham. Vi får också ta del av historien ur andra människors synvinkel. Här berättar bilisten somhjälpte Alison om sina tankar och känslor, vi får möta Alisons förädrar, läkaren som opererade henne och polismannen Melvin Humpel som såg till attt gärningsmännen fick sina rätttmätiga straff.

Tillbaka till livet lämnar inte någon oberörd. Man gråter av vrede och smärta - men gläds och förundras också över Alisons styrka och förmåga att överleve."

Slut citat.

Alison överlever något som enligt läkarna borde vara helt omöjligt och man förundras över den överlevnadskraft vi människor besitter som i den här berättelsen tänjer gränserna för vad vi trodde var möjligt.

Boken börjar med följande hälsning från Alison:

"Den här boken vänder sig till alla som någon gång i livet har känt sig som ett offer - ett offer för omständigheter, trauma eller brott. Den här boken är tillägnad er och jag ber er att tro på styrkan som finns inom var och en av oss - styrkan att välja bli segrare."

Styrkan att välja bli segrare räddar Alison en styrka utöver allt annat där hon talar till sig själv och förmår sig själv till att fortsätta kämpa för att hon känner som hon uttrycker det att hennes liv var för värdefullt för att ge upp.

Utdrag från boken:

"Jag hade aldrig tidigare varit allvarligt skadad och nu försökte jag att hålla fast hela nävar av mina egna varma fuktiga inälvor. Det var sådan mängder, det var ofattbart.
Fastän jag fortfarande inte hade ont började jag inse vidden av mina skador. jag försökte att stoppa tillbaka alltihop in i mig men det gick inte, trycket hade tvingat ut alldeles för mycket ur såret. Men jag måste göra någonting. Jag ville inte bli tvungen att släpa inälvorna efter mig. Eftersom jag inte kunde se snitten tvärs över min hals var de i det ögonblicket av sekundär betydelse."


Berättelsen är saklig och det är inga extra vulgära överdrifter och beskrivningar utan boken beskriver händelsen helt utifrån Alisons egen upplevelse, vi får följa hennes tankar och känslor.

Utdrag från boken:

"Kämpa om du vill. Fortsätt om du kan, sa jag till mig själv. Jag ville inget hellre än att allt det här skulle ta slut. Jag ville ge upp och släppa taget.
Om jag gjorde det skulle mardrömmen försvinna. Och jag skulle slippa det ohyggliga raspande ljudet som gurglade från min hals när jag drog in och andades ut luft
."

Alisons kamp efter händelsen att komma tillbaka till ett liv där hon ska klara sig själv igen, ett liv där hon ska våga känna känslor för någon annan, våga känna kärlek igen är långt ifrån enkel. Vi får läsa rapporter från domstolsprotokoll skrivna av psykolgen Alison träffade och det ger en stor förståelse för vad en människa som blivit utsatt för ett sådant här trauma går igenom.

I sista delen av boken säger Alison något som jag inte kan glömma:

"Människor ser ofta på andras liv och säger att "han eller hon är så lyckligt lottad". Någon kanske till och med tänker det om mig.
Att jag haft tur som överlevde prövningen, att jag hade tur som hade den personligheten, de resurserna, de vännerna och det stödet som hjälpte mig att övervinna detta fruktansvärda och inte lät det förstöra mitt liv.
Men jag tror inte på tur.
De människor som vi tror är lyckligt lottade arbetar i verkligheten hårt på att skapa sin lycka. Och den är inte lättvunnen. Det kommer att finnas många misslyckanden utmed vägen, men vi kan välja att låta dem besegra oss eller så kan vi, som jag sa tidigare, se på de läxor vi har lärt oss och försöka igen.
"

Som jag skrev tidigare började boken med en hälsning från Alison där hon tillägnar boken till alla som någon gång känt sig som ett offer. Målgruppen för boken känns så mycket större, alla borde läsa denna bok eftersom alla människor löper stor risk att i sitt liv någon gång känna sig som ett offer och om man någon gång skulle bli utsatt för ett starkt trauma är jag övertygad om att har man läst Alisons historia ger det extra näring till viljan att fortsätta kämpa även när man tror att "loppet är kört".

Mitt råd är att låta nästa bok du tänker läsa bli - "Tillbaka till livet - Alisons histora berättad av Marianne Tham"!



Kommentarer
Postat av: Tessa

Ska genast gå in på adlibris och beställa den!

2011-05-09 @ 22:12:21
URL: http://tesza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback